Od performance`u do rapu - peryferie języka artystycznego 03-F-PJA
Treści programowe:
1. Współczesne zjawiska artystyczne - perspektywa językoznawcza.
2. Styl a język artystyczny.
3. Multimodalność w badaniach językoznawczych.
4. Dyskurs w badaniach językoznawczych.
5. Performance - między słowem a obrazem.
6. Spoken word - między literaturą a oraturą.
7. Radical anarchistic poetry (RAP). Dyskurs hip-hopowy w Polsce i na świecie.
8. Analiza semantyczna tekstu kultury - wstęp do analizy jakościowej.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) zna podstawowe wiadomości o współczesnym językoznawstwie,
b) potrafi objaśnić kategorie stylu i języka,
c) zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy dyskursu,
d) potrafi dokonać analizy stylistycznej tekstu artystycznego,
e) rozumie pojęcie multimodalności i potrafi je wykorzystać w analizie komunikatu artystycznego,
f) na współczesne zjawiska artystyczne i potrafi je wykorzystać jako materiał badawczy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
5 – student posiada obszerną wiedzę dotyczącą sposobów analizy języka artystycznego; potrafi wskazać różnice między pojęciami stylu i języka, swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, wskazując jego znaczenie, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego).
4 - student posiada znaczną wiedzę dotyczącą sposobów analizy języka artystycznego; potrafi wskazać różnice między pojęciami stylu i języka, stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, dość sprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, wskazując jego znaczenie, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe.
3,5 - student posiada zadowalającą wiedzę dotyczącą sposobów analizy języka artystycznego; potrafi wymienić i na ogół poprawnie opisać różnice między pojęciami stylu i języka, próbuje stosować nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, na ogół poprawnie wskazując jego znaczenie, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi rekonstruować najważniejsze tezy tekstów naukowych.
3 - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobów analizy języka artystycznego; potrafi wymienić i podejmuje próby opisania różnic między pojęciami stylu i języka, próbuje stosować nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, na ogół poprawnie (choć odtwórczo) analizuje, interpretuje tekst literacki, niekiedy wskazując jego znaczenie, odwołuje się do literatury przedmiotu; potrafi rekonstruować najważniejsze tezy wybranych tekstów naukowych.
2 - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej analizy języka artystycznego; nie stosuje nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, nie analizuje tekstu literackiego wystarczająco wnikliwie, nie potrafi zreferować głównych pozycji literatury przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008. (Wybór)
Handke R., 2001, Styl artystyczny, w: Współczesny język polski. Tom 2, Lublin.
Helbig H. A., 2014, Hip-Hop Ukraine. Music, Race, African migration, Indiana University Press. (Wybór)
Karwatowska M., Siwiec A., 2016, Gender, queer i edukacja: o przełamywaniu tabu w kulturze, Prace Językoznawcze, 18(1).
Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., 2005, Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin. (Wybór)
Kherer J.L., 2022, Queer Voices in Hip Hop: Cultures, Communities, and Contemporary Performance, Michigan. (Wybór)
Marczewska M., Ostrowska K., Kwaśniewska M. (red.), 2021, Język w przestrzeni literackiej, medialnej, politycznej, Kieleckie Towarzystwo Naukowe. (Wybór)
Moch W., 2008, Hip-Hop. Kultura miasta, Bydgoszcz. (Wybór)
Piekot T., 2008, Język w grupie społecznej: wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych. (Wybór)
Piekot T., 2016, Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa. (Wybór)
Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa 1992. (Wybór)
Rychła J., 2005, Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip–hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Kraków. (Wybór)
Schechner R., 2006, Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski, Wrocław. (Wybór)
Skubalanka T., 2001, Podstawy analizy stylistycznej. Rozważania o metodzie, Lublin. (Wybór)
Świerkowska D., 2021, Strach przed pominięciem. Role buntu w poezji oralnej slamerów. W: Poetyki protestu / Ulicka Danuta [i in.] (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 89-110;
Tokarski R., 2014, Świat za słowami: Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin. (Wybór)
Van Dijk T.A., 2001, Badania nad dyskursem, w: Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A van Dijk, Warszawa.
Winkin Y., 2007, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, Warszawa. (Wybór)
Wilkoń A., 1978, Język a styl tekstu literackiego, “Język Artystyczny”.
Wilkoń A., 1993 Typologia współczesnych stylów literackich : część I : style poetyckie, “Język Artystyczny”.
Wojtak M., 2011, O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, Tekst i Dyskurs/Text und Diskurs, 4, s. 69-78.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: