Pejzaż w filmie 03-F-PF
- Krajobraz w sztuce: historia – rodzaje – znaczenie.
- Kosmiczna koncepcja natury (malarstwo, film)
- Pejzaże czterech pór roku.
- Studium krajobrazu jako studium natury (sztuka a metoda matematyczno-empiryczna).
- Pejzaż romantyczny
- Pejzaż jako tło, pejzaż jako bohater.
- Pejzaże miejskie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny nauk o sztuce);
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach filmoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, szczególnie naukami o sztuce;
- zna i rozumie wybrane idee estetyczno-filozoficzne, pomocne w interdyscyplinarnej refleksji nad filmem i sztuką;
- posiada wiedzę na temat związków filmu z innymi współczesnymi sztukami: literaturą, muzyką i malarstwem;
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami w zakresie filmoznawstwa i dyscyplin pokrewnych (szczególnie nauk o sztuce) oraz wykorzystuje je w typowych zadaniach badawczych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: indywidualny dziennik filmów
Kryteria oceniania:
1) Bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student posiada w pełni uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu pejzażu w filmie fabularnym, potrafi krytycznie omówić historię i rodzaje pejzaży, rozumie ich znaczenie historyczne, rozpoznaje filmowe kontynuacje malarskiej sztuki pejzażu, ma świadomość kulturowych i symbolicznych uwarunkowań kontekstowych, odróżnia schematy obrazowania i dostrzega ich przetworzenia w sztukach wizualnych.
2) Dobry plus (+db; 4,5):
Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu pejzażu w filmie fabularnym, potrafi omówić historię i rodzaje pejzaży, rozumie ich znaczenie, rozpoznaje filmowe kontynuacje malarskiej sztuki pejzażu i odróżnia najważniejsze schematy obrazowania.
3) Dobry (db; 4,0):
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu pejzażu w filmie fabularnym, potrafi omówić historię i rodzaje pejzaży, rozumie ich znaczenie, rozpoznaje filmowe kontynuacje malarskiej sztuki pejzażu.
4) Dostateczny plus (+dst; 3,5:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pejzażu w filmie fabularnym, zna literaturę przedmiotową i orientuje się w historii oraz rodzajach pejzaży, potrafi wskazać punkty styczne między pejzażem malarskim a filmowym.
5) Dostateczny (dst; 3,0):
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pejzażu w filmie fabularnym i zna literaturę przedmiotową.
6)Niedostateczny (ndst; 2,0):
Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu pejzażu w filmie fabularnym i nie zna literatury przedmiotowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1) Jan Białostocki, Narodziny nowożytnego krajobrazu, w: Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 70-79.
2) Jan Białostocki, Obszar nadbałtycki jako krajobraz artystyczny w XVI wieku, w: Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 57-69.
3) Jan Białostocki, Zagadnienie manieryzmu i niderlandzkie malarstwo krajobrazowe, w: Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1978, s. 177-189.
4) Ernst H. Gombrich, O sztuce, przeł. M. Dolińska, I. Kossowska, D. Stefańska-Szewczuk, A. Kuczyńska, Warszawa 1997.
5) David Hockney, Martin Gayford, Historia obrazu, przeł. E. Hornowska, Poznań 2017.
6) Alina Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982.
7) Alfred North Whitehead, Nauka a świat współczesny, przeł. S. Magala, Warszawa 1988, s. 10-28.
8) Alfred North Whitehead, Pojęcie przyrody, przeł. P. Leśniak, „Studia Whiteheadiana” 2012, t. 5, s. 165-184.
9) Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia z historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, przeł. D. Hanulanka, Wrocław – Warszawa – Kraków 1962.
10) Jacek Woźniakowski, Góry niewzruszone. O różnych wyobrażeniach przyrody w dziejach nowożytnej kultury europejskiej, Kraków 31995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: