Podstawy brajla 03-F-PBR
TK_01 Alfabet Braille’a – litery znaki interpunkcyjne, notacja matematyczna. 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK_06, 5FK_07
TK_02 Zasady sporządzania tekstów pismem punktowym. 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK_06
TK_03 Środowisko osób niewidomych 5FK_03, 5FK_04, 5FK_05, 5FK_06, 5FK_07, 5FK-08
TK_04 Wykorzystanie pisma punktowego w różnych dziedzinach życia codziennego 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK-06, 5FK_07
TK_05 Edukacja osób niewidomych 5FK_03, 5FK_04, 5FK_05, 5FK_06, 5FK_07, 5FK_08
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
5FK_01 Rozpoznawać zarówno przy pisaniu, jak i czytaniu literowe i interpunkcyjne znaki brajlowskie oraz podstawowe znaki brajlowskie z notacji matematycznej H1A_W02, H1A_W07, H1A_W09,
5FK-02 Redagować teksty w języku polskim przy użyciu pisma brajlowskiego H1A_W02, H1A_W07, H1A_W09, H1A_U09
5FK_03 Na poziomie podstawowym stosować pismo brajlowskie w różnych dziedzinach życia codziennego, by wspomóc osobę niepełnosprawną wzorkowo np. w edukacji poprzez przygotowanie podstawowym materiałów sporządzonych w brajlu. H1A_K03, S1A_U02
5FK_04 Porównać sytuację osoby niewidomej w placówce edukacyjnej z sytuacją osoby sprawnej i wyciągnąć wnioski, które pomogą w edukacji osoby niepełnosprawnej wzrokowo. H1A_U02, H1A_U06, S1A_W04, S1A_U01
5FK_05 Rozpoznać na poziomie podstawowym problemy osób niewidomych, nie tylko w placówce edukacyjnej. H1A_K03, S1A_W04, S1A_W09, S1A_U01, S1A_U07, S1A_U08
5FK_06 Pomóc niepełnosprawnemu uczniowi w placówce edukacyjnej, zrozumieć potrzebę użycia przez osoby niewidome pisma punktowego w placówkach edukacyjnych i przynajmniej na poziomie podstawowym w razie potrzeby przeprowadzić pomyślne jego wdrożenie do procesu nauczania osoby niewidomej. H1A_W03, H1A_K05, S1A_W02, S1A_U07, S1A_U08
5FK_07 Powiązać zdobyte umiejętności z pracą z osobami niewidomymi, dostosować się na poziomie podstawowym do sytuacji osób posługujących się pismem punktowym w życiu codziennym. H1A_U01, H1A_U04, H1A_U05, H1A_U07
5FK_08 Być bardziej wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych H1A_K01, H1A_K03, H1A_K04, S1A_W09
Kryteria oceniania
1. Egzamin (zaliczenie) ustny i pisemny (obowiązują wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte na zajęciach).
2. Dodatkowo: obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione).
3. Dodatkowo: aktywność na zajęciach, przygotowywanie zadań domowych.
Literatura
M. Andraszewski, Już czytam. Podręcznik łatwej, początkowej nauki pisma punktowego L. Braille’a, Bydgoszcz 2006.
M. Czerwińska, Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce. Historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa 1999.
W. Dolański, Alfabet Braille’a, jego poprzednicy i krewniacy, „Logopedia. Zagadnienia kultury żywego słowa”, t. 10, R. 1971.
M. Kalbarczyk, Świat otwarty dla niewidomych, Warszawa 2004.
M. Kalbarczyk, Omieciński J., I Ty możesz być matematykiem. Notacja matematyczna dla niewidomych. Poradnik Warszawa 1957.
K. Klimasiński, Czytanie dotykiem. Specyficzne zagadnienia odbioru tekstów brajlowskich przez niewidomych, „Zeszyty Tyflologiczne” R. 2, z. 3/1997
G. Walczak, Integracyjne kształcenie niewidomych i słabowidzących dzieci, Warszawa 1994.
W. Wróblewski, Taniec towarzyski w rehabilitacji osób niewidomych, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: