Organizacja pracy społeczno-artystycznej. Warsztat animatora kultury 03-F-OPS
Organizacja pracy społeczno-artystycznej. Warsztat animatora kultury
(ćwiczenia z elementami warsztatów)
Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami programowania i produkcji interdyscyplinarnych wydarzeń kulturalnych, społeczno-artystycznych i edukacyjnych. Forma zajęć – ćwiczenia z elementami warsztatów – zakłada aktywne uczestnictwo studentów poprzez praktyczne działania. Zdobyta na zajęciach wiedza z zakresu m.in. organizacji, animacji i promocji wydarzeń kulturalnych, pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów, przygotowania wniosków o dotacje zostaje wykorzystana w procesie samodzielnego (lub zespołowego) tworzenia projektu społeczno-artystycznego. Podczas pracy warsztatowej kształtowane są również kompetencje miękkie, m.in. umiejętność pracy w zespole projektowym.
Wybrane zagadnienia realizowane na zajęciach:
- animacja kultury, projekty artystyczno-społeczne, community art,
- sposoby programowania projektów społeczno-artystycznych – teoria oraz studia przypadków,
- konstruowanie koncepcji projektu a jego produkcja,
- charakterystyka grupy odbiorczej projektów – zróżnicowanie wiekowe, społeczne, zawodowe,
- sposoby finansowania projektów społeczno-artystycznych,
- prawne aspekty produkcji projektów społeczno-artystycznych.
Fakultet dedykowany wszystkim studentom Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM zainteresowanym programowaniem i realizacją wydarzeń o charakterze kulturalnym, społeczno-artystycznym, edukacyjnym, animacyjnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- zaprogramować, zorganizować i wypromować wydarzenie kulturalne w określonym środowisku społecznym;
- przeprowadzić poszukiwania środków finansowych na przygotowanie projektu kulturalnego/badawczego i stworzyć wniosek projektowy niezbędny do ich pozyskania;
- pracować w zespole złożonym z przedstawicieli różnych środowisk;
- wykazać się umiejętnościami pozwalającymi na podjęcie pracy w instytucjach kultury;
- rozwijać własne kompetencje kulturowe, badawcze i organizacyjne;
- dokonać krytycznej analizy przykładowego projektu
- scharakteryzować i dokonać analizy na wybranych przykładach projektów społeczno-artystyczne,
- wymienić i scharakteryzować metody i techniki animacji kulturalnej, community arts,
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na warsztatach (dozwolone 2 nieobecności w semestrze – każda kolejna nieobecność powinna być zaliczona podczas konsultacji; minimum 50% frekwencji w semestrze)
- aktywność podczas konwersatoriów,
- przygotowywanie projektu społeczno-artystycznego (cele, przewidywane rezultaty, charakterystyka odbiorców, harmonogram projektu, budżet, promocja).
Literatura
- Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. W. Kłosowski, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2011.
- Lokalnie: animacja kultury/community arts, red. I. Kurz, Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2008.
- Sztuka + animacja, red. A. Stańczuk-Sosnowska, J. Krupa, Narodowe Centrum Kultury 2010.
- Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
- Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002.
- Od odbiorcy do uczestnika. Rozmawiają Dorota Androsz, Anna R. Burzyńska, Ewa Guderian-Czaplińska, Marcin Kościelniak, Marek Krajewski i Piotr Kruszczyński, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 117, 2013.
- Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2003.
- Animacja kultury: doświadczenie i przyszłość, pod red. G. Godlewskiego, Warszawa 2002.
- Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja – animator i jego kształcenie: czterdziestolecie Państwowego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, pod red. Krystyny Hyrcyk, Wrocław 2000.
- Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2011.
- Dadel M., Jak stworzyć dobry projekt?, Warszawa 2007.
- Dla. Animacja kultury (Metody/Działania/Inspiracje), Warszawa 2005.
- Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, pod red. B. Jedlewskiej, B. Skrzypczak, Olsztyn 2009.
- Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, red. B. Skrzypczak, W. Theiss, Warszawa 2006.
- Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 1999.
- Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, pod red. W. Kłosowskiego, Warszawa 2011.
- Kim jest animator społeczny, pod red. P. Henzlera, B. Skrzypczak, Warszawa 2006.
- Nowe media + animacja kultury / [zespół red. Aleksandra Stańczuk, Izabela Żerek, Maria Adamiec, Ewa Krupa, Jacek Drozda, Małgorzata Herbich]. Warszawa : Narodowe Centrum Kultury, 2015.
- Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.
- Lokalnie. Animacja kultury = community arts, pod red. I. Kurz, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2008.
- Praca środowiskowa w Polsce – tradycja i teraźniejszość, pod red. M. Rymsza, Warszawa 2014.
- Skrzypczak B., Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej, [w:] Theiss W., Skrzypczak B., Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: