(Nie)pełnosprawność - teatr - performans 03-F-NTP
Treści programowe dla przedmiotu:
- studia nad niepełnosprawnością (disability studies )w odniesieniu do współczesnego teatru i performansu,
- niepełnosprawność – społeczeństwo; proces otwierania przestrzeni publicznej; sposoby uobecnia niepełnosprawności; rozważania dotyczące narzędzi, języka czy estetyki,
- strategie (re)prezentacji cielesnej odmienności (psycho)fizycznej w kulturze ([np. freak shows; cielesność (nie)normatywna; wykluczenie i stygmatyzacja),
- ciało - medium estetycznego doświadczenia; ciało - tożsamość - (nie)normatywność; choreografia inkluzywna; hiperwidoczność w teatrze,
- sztuka tworzona przez osoby niepełnosprawne; niepełnosprawność jako motyw działań artystycznych,
- aktor/widz z niepełnosprawnością; rozwój widowni jako przyszła zmiana,
- terapia a teatr; psychodrama; drama,
- modelowe projekty teatralne/performatywne.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi disability studies oraz z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji,
- wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną – na różnorodność kulturową i stygmatyzację osób z (nie)pełnosprawnością,
- prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości,
- rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w teatrze i działaniach performatywnych,
- wykorzystywać rozmaite źródła wiedzy o studiach nad niepełnosprawnością z uwzględnieniem narzędzi intermedialnych oraz zastosować tę wiedzę ogólną w obserwacji praktyki życiowej,
- analizować, interpretować oraz wartościować zjawiska kulturowe, zarówno kultury rodzimej, jak i innych kultur,
- wykazywać się inwencją w zakresie samodzielnego myślenia i prezentacji jego wyników.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Bodies in commotion. Disability and performance, ed. Philip Auslander, Carrie Sandahl, The University of Michigan Press 2008 (fragmenty).
Garland Thomson Rosemarie, Niezwykłe ciała Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Wrszawa 2020.
Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa, Warszawa 2018.
Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, wybór i opracowanie E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. (fragmenty).
Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych , cz. 2,red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Łódź 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: