Narzędzia twórców gier 03-F-NTG
Treści programowe:
1) Miro – miejsce na kreatywność dla zespołu.
2) Trello, hacknplan – zarządzanie zadań oraz ich trackowanie.
3) Discord – gamedevowy komunikator, co potrafi, jak ustawić.
4) Steamdb – informację o grach tj oceny, peak graczy. Jak czytać wykres, prognoza gry.
5) Steam – przegląd roku 2024, analiza trendów, steam po stronie developerów czyli zmora wishlist oraz ocen.
6) Unity – podstawy, jak wygląda silnik, jak działa.
7) VisualStudio – jak pisze programista, co z tego potrzebuje designer (Hello World, my name is “...”).
8) TikTok – jak mniejsi twórcy gier reklamują swoje gry. Jak wygląda transfer ludzi z tiktoka na steama.
9) Repozytorium – teoria o tym jak działa praca w kilka osób nad jednym projektem.
10) Google drive – niedocenione miejsce na organizację pracy.
11) Własna gra – projekt typu “Roll-a-Ball” tj poruszanie, skakanie, zbieranie monetek, fizyka, kolizje.
12) AI w grach (ChatGPT, Midjourney, ElevenLabs).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) zna i rozumie na poziomie zaawansowanym wybrane aspekty dotyczące wiedzy warsztatowej, niezbędnej do wykonywania zadań praktycznych w zakresie groznawstwa i grotwórstwa,
b) potrafi rozpoznawać i przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację gry na różnych etapach produkcji,
c) potrafi zrealizować typowe zadania praktyczne z dziedziny projektowania gier przy użyciu najważniejszych narzędzi twórców gier,
d) jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu użycia narzędzi twórców gier,
e) jest gotów do wdrażania reguł dotyczących komunikacji podczas realizowanych zespołowo zadań z zakresu tworzenia gier wideo i przy użyciu narzędzi twórców gier,
f) jest gotów do wcielania w życie zasad funkcjonowania w grupie twórców gier wideo.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): Projekt gry: Praca prezentuje wyjątkowo wysoki poziom techniczny, estetyczny i koncepcyjny. Gra w pełni realizuje założenia tematyczne oraz wykazuje oryginalność, kreatywność i doskonałe wykorzystanie omawianych narzędzi twórców gier. Wszystkie elementy są dopracowane i funkcjonalne (np. mechanika, grafika, interfejs, narracja).
Aktywność: Uczestnik regularnie angażuje się w zajęcia, wnosi przemyślane i merytoryczne uwagi oraz dzieli się własnymi spostrzeżeniami związanymi z narzędziami i procesem twórczym.
dobry plus (+db; 4,5): Projekt gry: Gra cechuje się wysoką jakością techniczną i koncepcyjną, z niewielkimi niedociągnięciami w jednym z aspektów (np. mechanika, grafika, narracja). Narzędzia omawiane na zajęciach zostały wykorzystane w sposób poprawny i twórczy.
Aktywność: Uczestnik angażuje się w zajęcia, ale jego wypowiedzi mogą być mniej pogłębione lub sporadyczne.
dobry (db; 4,0): Projekt gry: Praca spełnia założenia tematyczne, jednak występują widoczne braki w jednym lub kilku aspektach (np. mechanika działa, ale jest mało intuicyjna; grafika jest poprawna, ale niezbyt estetyczna). Narzędzia zostały zastosowane poprawnie, ale bez większej kreatywności.
Aktywność: Uczestnik sporadycznie bierze udział w zajęciach, wnosi ograniczone, choć wartościowe uwagi.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Projekt gry: Gra realizuje podstawowe założenia, ale zawiera istotne braki techniczne, koncepcyjne lub funkcjonalne. Narzędzia zostały wykorzystane w sposób minimalny, a rozwiązania są mało kreatywne.
Aktywność: Uczestnik wykazuje minimalną aktywność podczas zajęć.
dostateczny (dst; 3,0): Projekt gry: Praca spełnia minimalne wymogi, ale zawiera liczne błędy techniczne lub koncepcyjne. Narzędzia zostały zastosowane w ograniczonym zakresie, a gra może być mało funkcjonalna lub niespójna.
Aktywność: Brak wyraźnego zaangażowania w zajęcia.
niedostateczny (ndst; 2,0): Projekt gry: Praca nie spełnia wymagań tematycznych lub technicznych, albo nie została dostarczona. Projekt jest niedokończony, niekompletny lub niewłaściwie realizuje założenia. Narzędzia nie zostały wykorzystane lub zastosowano je niepoprawnie.
Aktywność: Brak aktywności podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Brush, Top 10 Game Development Tools For 2024, dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=oafQqMg5hco
D. Valecillos, How To Use ChatGPT With Unity During Runtime, dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=PRwfHajinSU&list=PLQMQNmwN3Fvxec05vELA3D05-Y93LzFt_
JamieDev, My Game Dev Workflow & Tools in 2024, dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=Q1TzYZ6kf8U
R. H. Creighton, Unity 4.x Game Development by Example Beginner's Guide, Pact Publishing 2013.
P. Felicia, The Ultimate Guide to 2D Games Development with Unity, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: