Niepełnosprawność i sztuka. Przekraczanie barier 03-F-NSZ
Treści programowe dla przedmiotu:
- studia nad niepełnosprawnością; obecność „Innego” w kulturze,
- niepełnosprawność – społeczeństwo,
- strategie (re)prezentacji cielesnej odmienności; ciało - medium estetycznego doświadczenia,
- brutalny obraz rzeczywistości; otwieranie przestrzeni publicznej,
- niepełnosprawność a sztuka,
- jak zobaczyć głos?,
- niepełnosprawni - działania w przestrzeni społecznej,
- odzyskiwanie obecności?.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wykazać się szczegółową i uporządkowaną wiedzą z zakresu studiów nad niepełnosprawnością ich związkiem z obszarem nauk humanistycznych oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną,
- potrafi usytuować zdobytą wiedzę z zakresu studiów nad niepełnosprawnością; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dla celów badawczych lub zawodowych,
- potrafi zastosować w praktyce poznane sposoby postrzegania osób z (nie)pełnosprawnością i ich miejsca w działaniach artystycznych,
- potrafi skonstruować i przedstawić spójną wypowiedź na temat związany z tematyką zajęć,
- potrafi omówić zagadnienia przedstawiany na zajęciach w postaci teoretycznej i wykorzystać je w analizie (nie)obecności tematu (nie)pełnosprawności m.in. w literaturze, malarstwie, muzyce,
- jest przygotowana/y do podjęcia partnerskiego dialogu z przedstawicielami odmiennych światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów kulturowych,
- potrafi pracować w grupie osób o podobnych zainteresowaniach i pod kierunkiem wykładowcy,
- dostrzega w podstawowym stopniu związki kultury, literatury i sztuki polskiej z historią, kulturą, literaturą i sztuką powszechną,
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności ogólne i dziedzinowe oraz zawodowe, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego i opiekuna praktyki zawodowej,
- potrafi przygotować prezentację na omawiany temat; brać udział w dyskusji, formułując argumenty z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także wyciągając na tej podstawie wnioski; jest przygotowana/y do etycznej oceny własnej pracy, a także do odpowiedzialnego przyjmowania zróżnicowanych ról zawodowych i społecznych w różnych formach życia zbiorowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Garland-Thomson R., Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Warszawa 2020;
Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Warszawa 2018;
Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, wybór i opracowanie: Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Warszawa 2017;
Wybrane numery czasopism (m.in. „Dialog” i „Przegląd Kulturoznawczy”; „Terapia przez Sztukę”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: