Możliwości spotkania? Dzieci i dorośli w teatrze i literaturze dla młodych odbiorców 03-F-MSD
W istocie funkcjonowania kultury dziecięcej jest pewien paradoks – jej nieodłączną częścią są dorośli. Kształtują ją, ponieważ są twórcami, producentami i krytykami wydarzeń artystycznych dla młodego odbiorcy. Decydują także o czasie i jakości pierwszych oraz kolejnych spotkań ze sztuką konkretnego dziecka. Tak rozumiana sztuka dla niedorosłych może stawać się łatwym narzędziem opresji i ulegać pokusie dydaktyzmu. By temu zapobiegać potrzebna jest nieustanna autorefleksja dorosłych i dążenie do demokratyzacji nierównej relacji.
Podczas zajęć skupimy się na sposobie prezentowania tekstach dla młodego odbiorcy relacji między dziećmi i dorosłymi. Przyjrzymy się różnym strategiom autorów, którzy poszukiwali własnych, oryginalnych strategii nawiązywania kontaktu przez sztukę z młodym odbiorcą, szanując jego wrażliwość i odrębność. Zastanowimy się także, czy sposób konstruowania utworów (m.in. pomysły na przedstawianie dziecięcych i dorosłych bohaterów, nawiązywanie do konkretnych emocji i doświadczeń) może mieć wpływ na budowanie relacji odbiorczych. Podczas zajęć skupimy się nie tylko na odbiorcy dziecięcym, ale także młodzieżowym. Przeczytamy wybrane klasyczne i współczesne powieści oraz dramaty, a także obejrzymy kilka najnowszych spektakli dla dzieci i młodzieży.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na końcowa ocenę z przedmiotu składa się aktywność na zajęciach oraz ustne zaliczenie - rozmowa na wybrany przez studenta temat (opcjonalnie: praca zaliczeniowa).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: