Między nostalgią a przerażeniem. Wojenne i posttotalitarne doświadczenie historyczne w rosyjskich, polskich i niemieckich powieściach graficznych XXI wieku 03-F-MNP
Treści programowe dla przedmiotu:
- terminologia i teoria narracji graficznych (terminologia i teoria literatury),
- specyficzne aspekty narracji graficznych: (auto)biograficzne narracje graficzne, powieści graficzne jako medium narracji postpamięci (memory studies),
- narracje graficzne z literatury niemieckiej, francuskiej, izraelskiej, polskiej, rosyjskiej, czeskiej i ukraińskiej dotyczące różnych doświadczeń historycznych: Holokaustu, blokady Leningradu, II wojny światowej, socjalizmu w Polsce, Czechach i NRD, wojny na Ukrainie (dostępne tłumaczenia polskie lub angielskie) (analiza porównawcza literatury),
- analiza porównawcza powieści graficznych z innymi mediami, takimi jak ogólne teksty słowne lub film (np. "Dziennik Anny Frank", "My" Evgenija Zamyatina, "Ocalony" (reżyser: Barry Levinson) (intermedialna analiza tekstu).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się studenci:
- znają terminologię i rozumieją ramy teoretyczne narracji graficznej,
- analizują powieści graficzne w perspektywie porównawczej i identyfikują paralele i różnice pomiędzy różnymi narracjami graficznymi,
- identyfikują i artykułują paralele i różnice między narracją graficzną a innymi mediami, takimi jak tekst słowny czy film,
- podejmują krytyczną refleksję nad możliwościami i ograniczeniami gatunku w przedstawianiu doświadczeń wojennych i (post)totalitarnych,
- posiadają krytyczną świadomość możliwości i ograniczeń narracji graficznej jako medium kultury współczesnej,
- mają podstawową wiedzę na temat wydarzeń historycznych z historii najnowszej i literackiego traktowania tych doświadczeń w kulturze współczesnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość terminologii, dogłębna analiza powieści graficznych, identyfikacja paralel i różnic między różnymi narracjami graficznymi oraz między narracją graficzną a innymi mediami, aktywny udział w zajęciach poparty przygotowaniem merytorycznym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość terminologii, mniej zaawansowana analiza powieści graficznych, identyfikacja paralel i różnic między różnymi narracjami graficznymi oraz między narracją graficzną a innymi mediami, aktywny udział w zajęciach poparty przygotowaniem merytorycznym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): podstawowa znajomość terminologii, podstawowa analiza powieści graficznych, identyfikacja paralel i różnic między różnymi narracjami graficznymi oraz między narracją graficzną a innymi mediami, aktywny udział w zajęciach poparty przygotowaniem merytorycznym, elementarne uczestnictwo w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): zdolność rozpoznań terminologicznych oraz analiz na poziomie elementarnym, minimalne uczestnictwo w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające rozpoznania terminologiczne oraz analizy, brak uczestnictwa w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna i stylistyczna prac domowych oraz prezentacji,
- poziom przygotowania do udziału w dyskusji, pracy z tekstem.
Literatura
Zalecana literatura:
Chute, H. (2008): Comics as Literature? Reading Graphic Narrative. In: PMLA, Vol. 123, No. 2, pp. 452-465.
Wróblewski, Michał: Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.
Stein, D./Thon, J.-N. (eds.) (2013): From comic strips to graphic novels: contributions to the theory and history of graphic narrative. Berlin [et al.]: De Gruyter.
Szyłak, J. (1998): Komiks: świat przerysowany, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Szyłak, J. (2000): Poetyka komiksu: warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Tabachnick, S. E. (ed.) (2017): The Cambridge Companion to the Graphic Novel. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: