Marcel Łoziński - dokumentalista 03-F-MLD
„Marcel Łoziński – dokumentalista” to, wbrew pozorom, nie wersja robocza tytułu serii wykładów. Chodzi o komunikat prosty, acz dobitny: Marcel Łoziński to dokumentalista, z krwi i kości. Jest kimś w swoim zawodzie wybitnym, czego znakiem dorobek filmowy i niejedno w jego ramach arcydzieło. W roku 2000 reżyser powiedział: „Cudowny w dokumencie jest upływ czasu. To mijanie, zarejestrowane na taśmie filmowej, jest i wzruszające, i okrutne”. Przyglądając się grupie dzieł Marcela Łozińskiego, to jego twórczość ujrzymy przez pryzmat czasu. I nie będzie opuszczać nas próba odpowiedzi na pytanie, na czym polega artystyczna, niepodrabialna przenikliwość w spotkaniu z rzeczywistością. Pisząc inaczej: wiele tygodni poświęcimy na spokojne, cierpliwe zgłębianie zwodniczo prostego zdania: iż Marcel Łoziński to dokumentalista.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MLD_01: wie, jak scharakteryzować dorobek dokumentalny Marcela Łozińskiego na tle najważniejszych zjawisk i przemian w historii polskiego kina dokumentalnego ostatniego półwiecza
MLD_02: wie, jakie cechy dokumentalnego stylu Marcela Łozińskiego sytuują go w gronie autorów kina, posługujących się środkami filmowego wyrazu w swoisty, indywidualny sposób
MLD_03: zna metody analizy i interpretacji dzieła filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przeznaczone są do badania kina dokumentalnego
MLD_04: posiada wiedzę o wybranych (polskich) kontekstach historycznych, kulturowych i społecznych (z ostatniego półwiecza), służących pogłębieniu badań nad kinem dokumentalnym Marcela Łozińskiego
MLD_05: zna narzędzia (teoretyczno-poetologiczne), pomocne w analizie filmowego dzieła dokumentalnego
MLD_06: jest w stanie ocenić stan swej wiedzy na temat ostatniego półwiecza historii polskiego kina dokumentalnego
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
- zaliczenie z oceną; forma: mikrowykład (jedna osoba: 15-20 minut; grupa [2-3 osoby]: 25-30 minut)
- temat : "Oto dokument! O jednym dziele Marcela Łozińskiego"
- materiał: zajęciowy lub wykraczający poza zajęcia
- forma: prezentacja, słowo mówione, filmowy fragment
- wymagane: wstępna konsultacja
------------
Kryteria oceny:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student prezentuje pogłębioną wiedzę na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; potrafi na tej podstawie rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować wszystkie najważniejsze zagadnienia badawcze, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student – zainspirowany uczestnictwem w wykładach, poleconymi lekturami oraz konsultacjami z prowadzącym – jest w stanie wprowadzić do swej refleksji rozbudowane elementy samodzielnych rozpoznań.
dobry plus (+db; 4,5):
Student prezentuje uporządkowaną i rozwiniętą wiedzę na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; potrafi na tej podstawie rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować większość najistotniejszych zagadnień badawcze, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student – zainspirowany uczestnictwem w wykładach, poleconymi lekturami oraz konsultacjami z prowadzącym – jest w stanie wprowadzić do swej refleksji liczne elementy samodzielnych rozpoznań.
dobry (db; 4,0):
Student prezentuje rozwiniętą wiedzę na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; potrafi na tej podstawie rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować niektóre zagadnienia badawcze, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student – zainspirowany uczestnictwem w wykładach, poleconymi lekturami oraz konsultacjami z prowadzącym – jest w stanie wprowadzić do swej refleksji wybrane elementy samodzielnych rozpoznań.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Student prezentuje podstawową wiedzę na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; potrafi na tej podstawie w bazowym zakresie rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować pojedyncze zagadnienia badawcze, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student – zainspirowany uczestnictwem w wykładach, poleconymi lekturami oraz konsultacjami z prowadzącym – jest w stanie wprowadzić do swej refleksji nieliczne elementy samodzielnych rozpoznań.
dostateczny (dst; 3,0):
Student prezentuje podstawową wiedzę na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; potrafi na tej podstawie w bazowym zakresie rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować większość najistotniejszych zagadnień badawcze, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student nie wprowadza do swej refleksji żadnych samodzielnych rozpoznań.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy na temat twórczości dokumentalnej Marcela Łozińskiego oraz wybranych aspektów historii polskiego filmu dokumentalnego; nie potrafi zatem rozpoznać, przeanalizować oraz zinterpretować bazowych i rozwiniętych zagadnień badawczych, które łączą się z dorobkiem artystycznym Marcela Łozińskiego. Student nie wprowadza do swej refleksji żadnych samodzielnych rozpoznań.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
- "Jak żyć?" [rozmowa Małgorzaty Niezabitowskiej z Marcelem Łozińskim], „Kultura” 1980, nr 42.
- Jazdon M., Pławuszewski P., "Polski film dokumentalny lat siedemdziesiątych. Nic o nas bez nas", [w:] "Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)", pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2015.
- "Już nie szukam syntezy (wypowiedzi M. Łozińskiego w wyborze P. Śmiałowskiego)", „Kino” 2007, nr 7–8.
- Kopczyński K., „Widzieć, aby wiedzieć”. O filmie Marcela Łozińskiego „89 mm od Europy”, [w:] "Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy. Seria I. Prace dedykowane Profesor Swietłanie Musijenko", wstęp J. Ławski, red. A. Janicka, G. Kowalski, Ł. Zabielski, Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2013.
- Kornacki K., "Polityka, psychologia i człowiek – twórczość Marcela Łozińskiego", „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23.
- "Marcel Łoziński" [publikacja autorstwa Tadeusza Sobolewskiego, dołączona do wydanych przez Narodowy Instytut Audiowizualny dwóch płyt DVD z filmami dokumentalnymi Marcela Łozińskiego, 2006].
- Pławuszewski P., "Król i śmieci. O filmie dokumentalnym „Autoportret” (1993) Marcela Łozińskiego"; [w:] "Przeostrzenia. Kino wobec transformacji ustrojowych 1945 i 1989", red. nauk. S. Borowska-Kazimiruk, P. Kwiatkowska, A. Zborowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023.
- Pławuszewski P., "Marcel Łoziński – ostatecznie zwycięża rzeczywistość", [w:] "Teoria praktyki", red. K. Mąka-Malatyńska, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2019.
- "Trzeba odnaleźć ten delikatny ton" (z Marcelem Łozińskim rozmawia Tadeusz Sobolewski), „Kino” 1992, nr 8.
- Woroszylski W., "Dziesięć minut innego świata", „Kino” 1993, nr 8.
- "Żeby nie bolało. Z Marcelem Łozińskim rozmawia Katarzyna Jabłońska", „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29–30.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: