Laboratory of New Humanities 03-F-LoNH
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z najnowszymi i najważniejszymi koncepcjami humanistycznymi ostatnich lat. W czasie spotkań omawiać będziemy m. in. koncepcje realizmu kapitalistycznego (Mark Fischer), ciemnej ekologii (T. Morton), nowych molekularnych form społecznych (McK. Wark) i inne. Każde zajęcia poświęcone będą konkretnemu problemowi ukazywanemu w relacji do sfer współczesnej kultury, nauki i sztuki. (Wszystkie materiały do zajęć dostępne będą wyłącznie w j. angielskim.)
Poszczególne zajęcia skupione będą wokół zagadnień:
- Nowe narzędzia krytyczne
- Filozofia w rzeczywistości kapitalizmu
- Formy nieposłuszeństwa obywatelskiego
- Nowe ekologie: od dark ecology do studiów enwironmentalnych
- nekropolityka
- Filozofia negatywna w relacji do pop kultury
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Posługiwać się profesjonlną terminologią humanistyczną w języku angielskim
- Konstruować merytoryczne argumenty i wnioski w języku angielskim na podstawie samodzielnej oceny stanu badań
- umie zaprezentować w języku angielskim wiedzę na temat istotnych zjawisk sztuki współczesnej i kultury medialnej
- przygotować pisemną pracę w języku angielskim z wykorzystaniem literatury fachowej
- Negocjować i argumentować w języku angielskim w czasie dyskusji grupowej
- potrafi wskazać najnowsze tendencje w humanistyce światowej
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji);
- wartość merytoryczna oraz poprawność językowa pisemnej pracy zaliczeniowej;
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość koncepcji humanistycznych omówionych w trakcie kursu, wysoka poprawność językowa
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności językowe, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,
3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, zadowalająca poprawność językowa
3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad performansami medialnymi, zadowalająca poprawność językowa
2,0 - niezadowalająca znajomość koncepcji humanistycznych omówionych w trakcie kursu, niezadowalająca poprawność językowa
Literatura
• Mark Fischer, Capitalism Realism: Is there no alternative?, zero books 2009.
• Timothy Morton, Dark Ecology: For a Logic of Future Coexistence, Columbia
University Press 2016.
• Timothy Morton, Humankind: Solidarity with Nonhuman People, Verso Books
2017.
• McKenzie Wark, Molecular Red: Theory for the Anthropocene, Verso Books
2016.
• The Language of Plants Science, Philosophy, Literature, ed.Monica Gagliano,
John C. Ryan, and Patrícia Vieira, The University of Minnesota Press 2017.
• Eugene Thacker, Infinite Resignation, Repeater 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: