Kino Stanleya Kubricka 03-F-KSK
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Portret artysty z czasów młodości: fotografia i film ("Killer’s Kiss" [1955], "Zabójstwo" [1956]).
2. Wczesne filmy antywojenne: "Strach i pożądanie" [1953], "Ścieżki chwały" (1957)
3. Hollywood i poszukiwanie nowych dróg: "Spartakus" (1960), "Lolita" (1962) i "Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę" (1964).
4. Przełom: 2001: "Odyseja kosmiczna" (1968).
5. Arcydzieła: "Mechaniczna pomarańcza" (1971), "Barry Lyndon" (1975), "Lśnienie" (1980).
6. Echa Ramarque’a: "Full Metal Jacket" (1987).
7. „It’s my best film ever”: "Oczy szeroko zamknięte" (1999).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny nauk o sztuce i literaturoznawstwa);
b) ma podstawową wiedzę o powiązaniach filmoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, szczególnie naukami o sztuce i filozofią;
c) zna i rozumie wybrane idee estetyczno-filozoficzne, pomocne w interdyscyplinarnej refleksji nad filmem i sztuką oraz filozofią człowieka;
d) posiada wiedzę na temat związków filmu z innymi współczesnymi sztukami: literaturą, muzyką i malarstwem;
e) potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami w zakresie filmoznawstwa i dyscyplin pokrewnych (szczególnie nauk o sztuce) oraz wykorzystuje je w typowych zadaniach badawczych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka, potrafi omówić wszystkie etapy jej ewolucji, ze wskazaniem kamieni milowych i nawiązań do innych twórców i dzieł, dostrzega liczne powiazania między poszczególnymi filmami a innymi sztukami i literaturą, rozumie złożoną problematykę społeczną, polityczną, filozoficzną i naukową, orientuje się w procesie twórczym, zna literaturę przedmiotową.
dobry plus (+db; 4,5): Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka, potrafi omówić wszystkie etapy jej ewolucji, dostrzega sieć powiązań między poszczególnymi filmami a innymi sztukami i literaturą, rozumie aspekty społeczne, polityczne, filozoficzne i naukowe, zna literaturę przedmiotową.
dobry (db; 4,0): Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka, potrafi omówić główne etapy jej ewolucji, dostrzega powiązania między filmem, malarstwem i literaturą, rozumie konteksty kulturowe i społeczne, zna literaturę przedmiotową.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Student posiada podstawową wiedzę na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka, orientuje się w jej najważniejszych fazach, potrafi wyodrębnić wykorzystywane konteksty kulturowe i zna literaturę przedmiotową.
dostateczny (dst; 3,0): Student posiada podstawową wiedzę na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka i zna literaturę przedmiotową.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat twórczości filmowej Stanleya Kubricka i nie zna literatury przedmiotowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Kubrick’s Mitteleuropa. The Central European Imaginary in the Films of Stanley Kubrick, eds. N. Abrams, J. Szaniawski, New York–Oxford 2025.
O. Calabrese, „Światy możliwe” Kubricka, czyli poetyka drzwi, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 118-129.
M. Ciment, Przestrzeń i czas w dziełach Kubricka, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 112-117.
R. Kolker, N. Abrams, Kubrick. An Odyssey, London 2024.
K. Kościelski, W labiryntach czasu i wieczności. O „Lśnieniu” Stanleya Kubricka, „Przestrzenie Teorii” 2014, t. 22, s. 171–187.
K. Kozłowski, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 22018.
Th.A. Nelson, Kubrick i estetyka przypadkowości. Słowa i retoryka, przeł. A. Chajewski, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 47-63.
Stanley Kubrick. Rozmowy, redakcja G.D. Phillips, b.m. 2014.
M. Wedemann, Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko zamkniętych”, [w:] Język religii dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym). V. Materiały z konferencji. Gniezno 22–24 września 2008, red. P. Bortkiewicz, S. Mikołajczak, M. Rybka, Poznań 2009, s. 469-485.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: