Kultura forów obrazkowych 03-F-KFO
Treści programowe dla zajęć:
1. Historia i geneza forów obrazkowych; analiza wybranych transformacji roli 4chana w kulturze internetowej.
2. Anonimowość w internecie; analiza wpływu na kształtowanie tożsamości; subkulturowy charakter internetowych społeczności.
3. Memy jako narzędzia propagandy i dezinformacji; wybrane obszary relacji memów oraz zjawisk społecznych i politycznych.
4. Podstrona „pol” na 4chanie i jej wpływ na ruchy polityczne, szczególnie alt-right.
5. Analiza dekonstrukcji autorytetów na przykładzie „cenzopapy”, próba ujęcia historycznego.
6. Krytyka etycznych i społecznych konsekwencji anonimowości na forach obrazkowych – analiza wybranych przykładów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) zna podstawowe zagadnienia dotyczące kultury forów obrazkowych oraz rozumie ich rolę w formowaniu kultury internetowej,
b) potrafi krytycznie analizować zjawiska powiązane z anonimowością w sieci, a także określić subwersywny charakter wybranych przestrzeni internetowej ekspresji kulturowej,
c) zna i rozumie rolę memów jako narzędzi komunikacji, marketingu politycznego oraz propagandy,
d) samodzielnie formułuje wnioski w debatach dotyczących kultury forów obrazkowych,
e) rozwija swoje umiejętności analityczne w zakresie krytyki treści internetowych i kształtowania własnych poglądów.
Literatura
Zalecana literatura:
Beran, Dale. It Came from Something Awful: How a Toxic Troll Army Accidentally Memed Donald Trump into Office. 1st ed. New York: All Points Books, 2019.
Beyer, Jessica L. "Trolls and Hacktivists: Political Mobilization from Online Communities." In The Oxford Handbook of Digital Media Sociology, edited by Deana A. Rohlinger and Sarah Sobieraj. Oxford: Oxford University Press, 2022.
Blank, Trevor J., and Lynne S. McNeill, eds. Slender Man Is Coming: Creepypasta and Contemporary Legends on the Internet. Boulder: University Press of Colorado, 2018.
Bulut, Ergin. A Precarious Game: The Illusion of Dream Jobs in the Video Game Industry. Ithaca: ILR Press, an imprint of Cornell University Press, 2020
Fellows, Katharine. "Depictions of Pope Alexander VI as the Devil." In The Borgia Family, 1st ed., 20. London: Routledge, 2019. https://doi.org/10.4324/9780429265280.
Gallagher, Ryan, and Robert Topinka. "The Politics of the NPC Meme: Reactionary Subcultural Practice and Vernacular Theory." Big Data & Society 10, no. 1 (2023). https://doi.org/10.1177/20539517231172422.
Hannan, Jason. Trolling Ourselves to Death: Democracy in the Age of Social Media. New York: Oxford University Press, 2023.
Kasimov, A. "Soldiers of 4chan: The Role of Anonymous Online Spaces in Backlash Movement Networks." In Rise of the Far Right: Technologies of Recruitment and Mobilization, edited by Melody Devries, Judith Bessant, and Rob Watts. London: Routledge, 2021.
Lankshear, Colin, and Michele Knobel. "Memes, Macros, Meaning, and Menace: Some Trends in Internet Memes." The Journal of Communication and Media Studies 4, no. 4. Accessed September 10, 2024. https://docdrop.org/static/drop-pdf/Memes_Macros_Meaning_and_Menace-Efo5h.pdf.
Ludemann, Dillon. "/pol/emics: Ambiguity, Scales, and Digital Discourse on 4chan." Discourse, Context & Media 24 (2018): 92-98. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2018.01.010.
Phillips, Whitney. "It Wasn’t Just the Trolls: Early Internet Culture, 'Fun,' and the Fires of Exclusionary Laughter." Social Media + Society 5, no. 3 (2019). https://doi.org/10.1177/2056305119849493.
Tuters, Marc. "LARPing & Liberal Tears: Irony, Belief, and Idiocy in the Deep Vernacular Web." MediaRep. Accessed September 10, 2024. https://mediarep.org/server/api/core/bitstreams/dc1e7514-d5a2-408b-8508-f638acd15c28/content.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: