Warsztat krytyczno-filmowy 03-F-KF
Treści programowe dla zajęć:
1. Przedstawienie i omówienie podstawowych gatunków krytycznofilmowych, ich formy i funkcjonalności.
2. Zarysowanie współczesnych uwarunkowań funkcjonowania krytyki filmowej.
3. Zastosowanie wiedzy na temat krytyki filmowej w praktyce poprzez tworzenie tekstów krytycznych.
4. Stworzenie - indywidualnie lub w zespole - wideoesejukrytycznofilmowego.
5. Pogłębienie świadomości krytycznofilmowej poprzez zespołowe omawianie prac studenckich.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować formę i funkcje podstawowych gatunków krytyki filmowej,
- identyfikować różne tendencje historyczne i współczesne w dziedzinie krytyki filmowej,
- stworzyć tekst we wszystkich formach krytycznofilmowych omawianych podczas zajęć,
- przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę debatę na wcześniej ustalony temat,
- redagować i korygować swoje teksty według wskazań prowadzącego,
- prowadzić rzeczową dyskusję na temat tekstów własnych oraz napisanych przez innych studentów,
- pracować w zespole, przygotowując i uczestnicząc w debacie na wcześniej ustalony temat.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- pisemne prace cząstkowe,
- aktywność podczas zajęć,
- kolokwium ustne,
- prezentacja efektów pracy w grupach.
Skala ocen:
Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, nie potrafi stworzyć poprawnych tekstów realizujących założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, w tym tekstu
audiowizualnego.
Na ocenę dostateczną: Student prezentuje podstawową wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi stworzyć poprawne teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, w tym tekst audiowizualny, poproszony
bierze udział w dyskusji podczas zajęć.
Na ocenę dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując wysoki poziom, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, w tym tekstu audiowizualnego, bierze aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
Na ocenę bardzo dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując bardzo wysoki poziom i wykazując się indywidualnym stylem, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, w tym tekstu audiowizualnego, bierze aktywny udział w przygotowaniu i prowadzeniu debaty, wyróżnia się aktywnością i trafnością sądów w dyskusji nad tekstami innych studentów.
W sytuacji, gdy ocena waha się między dostateczną a dobrą, prowadzący może postawić ocenę dostateczną plus.
W sytuacji, gdy ocena waha się między dobrą a bardzo dobrą, prowadzący może postawić ocenę dobrą plus.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
EKRANy 6(10)/2012 „Wszyscy jesteśmy krytykami”.
Każdy krytykiem?, rozmowa z udziałem Tomasza Cyza, Juliusza Kurkiewicza, Andy Rottenberg, Tadeusza Sobolewskiego i Jakuba Sochy, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1398-kazdy-krytykiem.html
Literatura uzupełniająca:
Krzysztof Mętrak, Autografy na ekranie, Warszawa 1974.
Pauline Kael, Co dzień w kinie, Warszawa 1978.
Konrad Eberhardt, O polskich filmach, Warszawa 1982.
Tadeusz Sobolewski, Za duży blask. O kinie współczesnym, Kraków 2004.
Krzysztof Kłopotowski, Obalanie idoli, Warszawa 2004.
Wojciech Kuczok, To piekielne kino, Warszawa 2006.
Kino ze znakiem jakości (pod. red. A. Osmólskiej-Mętrak), Warszawa 2011.
Konrad Eberhardt, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013.
Aleksander Jackiewicz, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2015.
Kino to nie wszystko, red. Mateusz Werner i Andrzej Szpulak, Poznań 2020.
Ponadto wybór artykułów z bieżącej prasy filmowej oraz teksty nadesłane na Konkurs dla Młodych Krytyków Filmowych im. K. Mętraka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: