Ilustrowana historia teatru 03-F-IHT
Wykład z historii teatru powszechnego obejmujący okres od starożytności do schyłku XIX w., przedstawiający podstawowe konwencje i estetyki sceniczne – teatr antycznej Grecji i Rzymu, symultaniczny teatr średniowiecza, komedię dell’arte i teatr szekspirowski, scenę włoską, teatr baroku i klasycyzmu, inscenizację romantyzmu, scenę włoską i teatr plenerowy. Kluczem porządkującym „opowiadaną” i „pokazywaną” w ramach prezentacji historię teatru są wzajemne relacje słowa dramatu, przestrzeni teatralnej i sztuki inscenizacji, czyli teatralne konteksty dzieła literackiego.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminy związane z wiedzą o teatrze,
- potrafi zastosować terminologię dotyczącą teorii i historii teatru,
- zna podstawowe konwencje i estetyki sceniczne,
- potrafi zaprezentować historie teatru powszechnego w okresie od starożytności do schyłku XIX wieku,
- potrafi wyjaśnić relacje dramatu i teatru,
- potrafi zaprezentować teatralne konteksty dzieła literackiego,
- dysponuje szeroką wiedzą z zakresu teatru,
- posiada pogłębioną, rozszerzoną wiedzę oraz możliwość dalszego samodzielnego rozwijania się w zakresie wiedzy o teatrze.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1977.
M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
Historia teatru, red. J. R. Brown, przeł. Hanna Baltyn-Karpińska, Warszawa 2007.
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001.
M. Kocur, We władzy teatru: aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005.
A. Nicoll, W świecie Arlekina: studium o komedii dell’arte, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1967.
H. Fluchère, Szekspir, dramaturg elżbietański, przeł. V. Komorowska, Warszawa 1965.
M. Alevy-Viala, Inscenizacja romantyczna we Francji, przeł. W. Natanson, Warszawa 1958.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: