O improwizacji - eksperymentalny fakultet ruchowo-teoretyczny 03-F-IEF
Na zajęcia zapraszam osoby zainteresowane tańcem eksperymentalnym, w szczególności improwizacją. Fakultet będzie składać się z naprzemiennie odbywających się zajęć teoretycznych i praktycznych. Podczas tych pierwszych przyjrzymy się tekstom (również angielskojęzycznym) podejmującym temat improwizacji w tańcu, część praktyczna posłuży nam natomiast poznaniu w działaniu wybranych technik. Powstałą w trakcie spotkań wiedzę spróbujemy zapisać w formie indywidualnych i kolektywnych map myśli i (jeśli grupa wyrazi taką chęć) podzielić się grupową improwizacją podczas ostatniego, otwartego dla obserwatorów, spotkania. Ważnym elementem zajęć będą wspólne wyjścia w celu obejrzenia i późniejszej analizy spektakli tanecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wymienić najważniejsze teorie dotyczące improwizacji w tańcu współczesnym,
posługiwać się strukturą ćwiczeń należących do konkretnych praktyk improwizacyjnych w celu pogłębionego dyskursu na temat improwizacji w tańcu współczesnym,
umiejscowić omówione teorie w szerszym kontekście,
skonstruować wypowiedź na temat spektaklu z uwzględnieniem umówionych teorii,
Integrować wiedzę na temat improwizacji w tańcu zdobytą zarówno poprzez czytanie i omawianie tekstów, doświadczenia ruchowe oraz oglądanie i analizę spektakli.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: aktywność w trakcie zajęć, ocena kolokwium końcowego,
Kryteria oceniania :
- aktywność w trakcie zajęć ,
- poziom wiedzy z zakresu omówionych podczas zajęć teorii,
- poziom umiejętności krytycznej analizy spektaklu z użyciem omówionych podczas zajęć teorii,
- poziom zaangażowania w ćwiczenia ruchowe będące ilustracją omawianych technik/ praktyk improwizacyjnych.
Skala ocen:
•5,0 – bardzo dobra wiedza z zakresu omówionych podczas zajęć teorii; wysoka umiejętność krytycznej analizy spektaklu przy uwzględnieniu poznanych teorii, wysoka aktywność na zajęciach, bardzo duże zaangażowanie w ćwiczenia ruchowe będące ilustracją omawianych technik/ praktyk improwizacyjnych.
•4,5 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.
•4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć.
•3,5 – zadowalająca wiedza z zakresu omówionych podczas zajęć teorii; zadowalająca umiejętność krytycznej analizy spektaklu przy uwzględnieniu poznanych teorii, aktywność na zajęciach, zadowalające zaangażowanie w ćwiczenia.
•3,0 – jak wyżej oraz słabsza aktywność.
•2,0 – bardzo słaba wiedza z zakresu omówionych podczas zajęć teorii; niska umiejętność krytycznej analizyspektaklu przy uwzględnieniu poznanych teorii; brak aktywności na zajęciach oraz zaangażwoania w ćwiczenia ruchowe będące ilustracją omawianych technik/ praktyk improwizacyjnych; więcej niż dwie nieusprawiedliwione i nieodrobione w innej formie nieobecności.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Literatura:
Brodie J., Lobel E. E., Introduction: The Fundamental Somatic Principles, [w:] Dance and Somatics: Mind-Body Principles of Teaching and Performance, Jefferson, McFarland 2012, s. 5-16.
Carter L. C., Improwizacja w tańcu, [w:] Przyjdźcie pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca, pod red. S. Nieśpiałowskiej-Owczarek, K. Słobody, Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi 2013, s. 53-72.
Foster S. L., Zawłaszczanie improwizacji/ Demokracje improwizowane/ Improwizująca wspólnota, [w:] Przyjdźcie pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca, pod red. S. Nieśpiałowskiej-Owczarek, K. Słobody, Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi 2013, s. 13-45.
Nancy J. L., Corpus, [w:] Przyjdźcie pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca, pod red. S. Nieśpiałowskiej-Owczarek, K. Słobody, Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi 2013, s. 191-215.
Paxton S., Zsuwanie, [w:] Przyjdźcie pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca, pod red. S. Nieśpiałowskiej-Owczarek, K. Słobody, Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi 2013, s. 145-150.
Zimpel Maria, Rosalind Crisp. Poszukiwaczka złota [online]. [dostęp: 2018-09-18]. Dostępny w World Wide Web: http://www.taniecpolska.pl/krytyka/533 .
Spektakle:
Peter Pleyer, Moving the Mirror,
Anna Nowicka, Raw Light,
Maria Stokłosa, Wychodząc od działania.
Rosalind Crisp, Back to Bone.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: