Historia opery. Cztery wieki genialnego nieporozumienia 03-F-HOC
1. Początki opery we Włoszech
2. Opera wenecka: Monteverdi i Cavalli
3. Opera neapolitańska seria i buffa – cechy stylu
4. Barokowa teoria afektów i jej odwzorowanie w operze
5. Opera francuska i angielska w okresie baroku
6. Reforma operowa Glucka i opera seria w klasycyzmie
7. Opera buffa w twórczości Mozarta
8. Od singspielu do niemieckiej opery narodowej
9. Cechy stylistyczne i twórcy opery włoskiego bel canto
10. Verdi i Puccini: indywidualności opery włoskiej
11. Idiomatyka niemieckiej opery romantycznej
12. Idee dramatu muzycznego Wagnera
13. Nurty w twórczości operowej Ryszarda Straussa
14. Opera w kręgu narodowym XIX w. (na przykładzie opery rosyjskiej)
15. Psychoanaliza w operze XX w.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:-
- ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów opery w ujęciu chronologicznym, estetycznym i stylokrytycznym
- potrafi określić główne koncepcje teatru operowego w różnych krajach i epokach historycznych
- łączy tendencje charakteryzujące historię opery z nurtami w kulturze i sztuce poszczególnych epok
- prawidłowo posługuje się profesjonalną terminologią dotyczącą opery w różnych epokach i wersjach narodowych
- wskazuje na rolę wybitnych reformatorów i twórców opery w tworzeniu oryginalnych koncepcji teatru operowego
- jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy i kontekstów dotyczących opery jako zjawiska w kulturze europejskiej, ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach badań opery z innymi zakresami badawczymi i dyscyplinami nauk
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne - rozmowa dotycząca jednej (wybranej przez studenta) opery na temat "Słowo, muzyka i teatr w operze (na wybranym przykładzie dzieła operowego)"
Literatura
1. Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty, red. Jarosław Mianowski, Ryszard Daniel Golianek, Toruń 2010.
2. Golianek Ryszard Daniel, Zrozumieć operę, Łódź 2009.
3. Helman Zofia, Romantyzm a opera włoska I poł. XIX w., „Pagine” t. 4, Kraków 1980.
4. Kamiński Piotr, Tysiąc i jedna opera, t. 1-2, Kraków 2008.
5. Kimbell David, Italian Opera, Cambridge 1995.
6. Mianowski Jarosław, Krzywe lustro opery, red. Ryszard Daniel Golianek, Toruń 2011.
7. The New Grove Dictionary of Opera, red. Stanley Sadie, London 1992.
8. Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego, red. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Toruń 2010.
9. Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera: Konteksty literatury i kultury, red. Ryszard Daniel Golianek, Hanna Winiszewska, Poznań 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: