Historia musicalu w Polsce 03-F-HMP
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
a) zapoznanie studentów z historią musicalu w Polsce na tle rozwoju musicalu w świecie (w Ameryce oraz w Europie);
b) charakterystyka gatunku w jego przede wszystkim scenicznym (uzupełniająco także filmowym) wykonaniu;
c) uświadomienie zarówno ważności tego medium artystycznego we współczesnym świecie, jak i trudnej drogi, jaką przeszedł musical by stać się pełnoprawnym przedmiotem refleksji naukowej;
d) zwrócenie uwagi na wielość odmian gatunkowych musicalu i na jego ogromne możliwości wyrazu;
e) zwrócenie uwagi na wagę libretta oraz na silne związki musicalu z literaturą.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi:
a) określić za pomocą fachowego języka literaturoznawczo-teatrologicznego czym jest musical, jakie są jakie wyznaczniki gatunkowe, praktyczne odmiany i najważniejsze dokonania w obrębie musicalu polskiego dawniej i dziś;
b) opisać, zanalizować, zinterpretować i wreszcie – zrecenzować musical, traktowany odtąd jako dzieło kulturowe, emocjonalne i estetyczne;
c) dostrzec i trafnie nazwać udział literatury w tworzywie spektaklu muzycznego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/-ka potrafi wyczerpująco określić za pomocą fachowego języka literaturoznawczo-teatrologicznego czym jest musical, jakie są jakie wyznaczniki gatunkowe, praktyczne odmiany i najważniejsze dokonania w obrębie musicalu polskiego dawniej i dziś; potrafi wyczerpująco i poprawnie merytorycznie opisać, zanalizować, zinterpretować i wreszcie – zrecenzować musical, traktowany odtąd jako dzieło kulturowe, emocjonalne i estetyczne; potrafi dostrzec i trafnie nazwać udział literatury w tworzywie spektaklu muzycznego.
dobry plus (+db; 4,5): jw. z niewielkimi uchybieniami.
dobry (db; 4,0): Student/-ka potrafi dobrze określić za pomocą fachowego języka literaturoznawczo-teatrologicznego czym jest musical, jakie są jakie wyznaczniki gatunkowe, praktyczne odmiany i najważniejsze dokonania w obrębie musicalu polskiego dawniej i dziś; potrafi poprawnie merytorycznie opisać, zanalizować, zinterpretować i wreszcie – zrecenzować musical, traktowany odtąd jako dzieło kulturowe, emocjonalne i estetyczne; potrafi dostrzec i dobrze nazwać udział literatury w tworzywie spektaklu muzycznego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. z dalszymi niewielkimi uchybieniami.
dostateczny (dst; 3,0): Student/-ka potrafi zadowalająco określić za pomocą fachowego języka literaturoznawczo-teatrologicznego czym jest musical, jakie są jakie wyznaczniki gatunkowe, praktyczne odmiany i najważniejsze dokonania w obrębie musicalu polskiego dawniej i dziś; potrafi zadowalająco opisać, zanalizować, zinterpretować i wreszcie – zrecenzować musical; potrafi zadowalająco nazwać udział literatury w tworzywie spektaklu muzycznego.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student/-ka nie potrafi określić za pomocą fachowego języka literaturoznawczo-teatrologicznego czym jest musical, jakie są jakie wyznaczniki gatunkowe, praktyczne odmiany i najważniejsze dokonania w obrębie musicalu polskiego dawniej i dziś; nie potrafi opisać, zanalizować, zinterpretować i wreszcie – zrecenzować musicalu; nie potrafi określić udziału literatury w tworzywie spektaklu muzycznego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (konieczna ze względu na ich „autorską” specyfikę);
- aktywny udział w dyskusjach nt. podejmowanych problemów i zagadnień;
- przygotowanie własnej multimedialno-słownej prezentacji (wybranego spektaklu wraz z jego opisem, charakterystyką i recenzją).
Literatura
Zalecana literatura:
Marek Bielacki: Musical. Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej. Łódź 1994.
Marek Gołębiowski: Musical amerykański na tle kultury popularnej USA. Warszawa 1989.
Jacek Mikołajczyk: Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989. Gliwice 2011.
Musical. Poszerzani pola garunku. Pod red. J. Maleszyńskiej, J. Roszak i R. Koschanego. Poznań 2013.
Republika musicali. Historia – gatunek – interpretacje. Pod red. J. Maleszyńskiej, J. Roszak i R. Koschanego. Poznań 2020.
Musical i historia. Pod red. J. Maleszyńskiej, J. Roszak i R. Koschanego. Poznań 2023
Mateusz Borkowski, Jacek Mikołajczyk i Jacek Zawada, Ten cały musical. Kraków 2023.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianej na czytanie. Ostateczny kształt listy lektur określa wykładowca na początku zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: