Herezje w kulturze europejskiej 03-F-HKE
Treści programowe dla przedmiotu:
- gnostycyzm, neognoza, teozofia, antropozofia jako przykład archetypicznych herezji w kulturze europejskiej,
- problem sporu prowadzonego przez owe koncepcje religijno-filozoficzne z formującym się, a następnie ewoluującym chrześcijaństwem,
- wpływ sygnalizowanego sporu na kształt kultury europejskiej, np. religia (szczególnie mistyka chrześcijańska), sztuka (np. twórczość Pieta Mondriana), film( np. uniwersum Gwiezdnych Wojen), literatura(np. twórczość Juliusza Słowackiego, Stanisława Przybyszewskiego, Tadeusza Micińskiego, Jerzego Hulewicza, Witolda Gombrowicza, Brunona Schulza),
- kształcenie umiejętności wskazywania wpływu owych koncepcji religijno-filozoficznych w różnych wymiarach rzeczywistości kulturowej np. religia (szczególnie mistyka chrześcijańska), sztuka (np. twórczość Pieta Mondriana), film ( np. uniwersum Gwiezdnych Wojen), literatura (np. twórczość Juliusza Słowackiego, Stanisława Przybyszewskiego, Tadeusza Micińskiego, Jerzego Hulewicza, Witolda Gombrowicza, Brunona Schulza),
- kształcenie postawy tolerencji wobec kulturowej różnorodności.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada podstawową wiedzę na temat archetypicznych herezji, np. gnostycyzm, neognoza, teozofia, antropozofia,
- posiada podstawową wiedzę na temat sporu, który prowadziły owe koncepcje religijno-filozoficzne z formującym się, a następnie ewoluującym chrześcijaństwem,
- posiada podstawową wiedzę na temat wpływu tego sporu na kształt kultury europejskiej, np. religia, sztuka, film, literatura,
- posiada umiejętności wskazywania wpływu owych koncepcji religijno-filozoficznych w różnych wymiarach rzeczywistości kulturowej np. religia (szczególnie mistyka chrześcijańska), sztuka (np. twórczość Pieta Mondriana), film ( np. uniwersum Gwiezdnych Wojen), literatura (np. twórczość Juliusza Słowackiego, Stanisława Przybyszewskiego, Tadeusza Micińskiego, Jerzego Hulewicza, Witolda Gombrowicza, Brunona Schulza).
- posiada postawę tolerancji wobec kulturowej różnorodności.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura podmiotowa:
W. Gombrowicz, Kosmos, Kraków 1998.
J. Hulewicz, Kain, Poznań 1920.
T. Miciński, Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni, w: tenże, Poematy prozą, opracował W. Gutowski, Kraków – Wrocław 1985, s. 72-130.
T. Miciński, Xiądz Faust, Kraków 1913.
S. Przybyszewski, De profundis, powieść zaopatrzona wstępem autora, Lwów – Warszawa – Bydgoszcz – Poznań – kraków – Lublin, 1929.
S. Przybyszewski, Il regno doloroso, (Wydanie zbiorowe dzieł Stanisława Przybyszewskiego), Warszawa – Lwów – Poznań – Kraków – Lublin 1924.
E. Schurӗ, Ewolucja Boska. Od sfinksa do Chrystusa, tłum. A. Leo-Rose, Nowy Sącz 1998.
J. Słowacki, Genezis z Ducha, w: tenże, Krąg pism mistycznych, Wrocław – Warszawa – Kraków 1997, s. 14-45.
J. Słowacki, Dialog troisty z Helionem, Helois i przeciwnikami, w: tenże, Krąg pism mistycznych, Wrocław – Warszawa – Kraków 1997, s. 57-86.
J. Słowacki, List do J. N. Rembowskiego, w: tenże, Krąg…, s. 242-268.
R. Steiner, Teozofia. Wprowadzenie w nadzmysłowe poznanie świata i przeznaczenie człowieka, tłum. T. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Spektrum, Warszawa 2002.
R. Steiner, Teozofia Różokrzyżowców, tłum. M. Waśniewski, Wydawnictwo Genesis, Gdynia 1996.
R. Steiner, U bram teozofii, tłum. M. Waśniewski, Wydawnictwo Genesis, Gdynia 1997.
Teksty z Nag-Hammadi, z języka koptyjskiego przetłumaczyli A. Dembska, W. Myszor, Warszawa 1979.
Literatura przedmiotowa:
a) Artur Jocz (monografie i monografie wieloautorskie):
Mistyka a gnoza w myśli chrześcijańskiej (od I do XVII w.). Rozważania wokół kategorii Boga, świata i człowieka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995.
Przypadek „osy rozbójniczej”. Rozważania o gnostycyzmie i neognozie w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
Gnostyczne światy Brunona Schulza, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk społecznych UAM, Poznań 2016.
wraz z Barbarą Sienkiewicz i Mariuszem Dobkowskim (red.), Gnoza, gnostycyzm, literatura, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2012.
b) Artur Jocz (artykuły w monografiach wieloautorskich i czasopismach):
Bruno Schulz, czyli o gnostycznej próbie uchwycenia fenomenu cierpienia, „Przegląd Religioznawczy” 2006, nr 1 (219), s. 47-58.
Bruno Schulz, czyli o nieznośnym obcowaniu z nieupostaciowaną materią, w: Literackość filozofii – filozoficzność literatury, pod red. B. Sienkiewicz, T. Sobieraja, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2009, s. 157-167.
Pluralizm metafizyczny, czyli o religii jako tworzywie dzieła artystycznego, „Przegląd Religioznawczy” 2010, nr 2 (236), s. 73-80.
Religijne poszukiwania w literaturze. Dążenie do wsparcia religii poprzez naukę, „Przegląd Religioznawczy” 2010, nr 4 (238), s. 123-130.
W stronę metafizyki. Duchowe eksperymenty w literaturze, „Przegląd Religioznawczy” 2011, nr 1 (239), s. 105-112.
Stanisława Przybyszewskiego literackie próby wyrażenia fenomenu „sacrum”, „Przegląd Religioznawczy” 2012, nr 4 (246), s. 131-137.
Literatura areną filozoficzno-religijnych peregrynacji. Przypadek Tadeusza Micińskiego, w: Filozofia a religia w dziejach filozofii polskiej. Inspiracje – krytyka, pod red. S. Janeczka, A. Starościc, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014, s. 359-368.
Opisać duchową rzeczywistość. Rozważania o statusie ezoteryki w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku, „Przegląd Religioznawczy” 2014, nr 2 (252), s. 17-25.
Gnostyczne poszukiwania polskich romantyków. Wybrane przykłady, w: A. Dziedzic, T. Herbich, S. Pieróg, P. Ziemski, Romantyzmy polskie, Fundacja Historii Filozofii Polskiej, Warszawa 2016, s. 153-162.
Stanisława Przybyszewskiego i Tadeusza Micińskiego literacko-filozoficzne odkrywanie infernalnej natury świata wewnętrznego, „Tekstualia Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe” 2017, nr 3 (50), s. 53-64.
Popkulturowa recepcja chrześcijańskiej kategorii zła. Wybrane przykłady, „Przegląd Religioznawczy” 2017, nr 1 (263), s. 57-68.
Schulz i Gombrowicz – o religijnych poszukiwaniach w literaturze, „Przegląd Religioznawczy” 2017, nr 2 (264), s. 87-93.
H. Jonas, Religia gnozy, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1994.
J. Prokopiuk, Labirynty herezji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 1999.
J. Prokopiuk, Ścieżki wtajemniczenia. Gnosis aeterna, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: