Gramatyka opisowa języka polskiego (dla cudzoziemców-stypendystów) 03-F-GOJP-I
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do opisu gramatycznego współczesnego języka polskiego,
- opis organizacji dźwiękowej współczesnej polszczyzny (charakterystyka fonetyczna i fonologiczna),
- opis morfologiczny i morfonologiczny współczesnej polszczyzny,
- kryteria klasyfikacji części mowy/klas funkcjonalnych wyrazów,
- opis słowotwórczy współczesnego języka polskiego,
- opis fleksyjny współczesnego języka polskiego,
- opis składniowy współczesnego języka polskiego.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi objaśnić rolę studiów nad budową i funkcjonowaniem współczesnej polszczyzny w perspektywie wiedzy o kulturze i komunikacji międzyludzkiej,
- potrafi opisać kolejne podsystemy języka,
- może samodzielnie czytać, a następnie komentować prace teoretyczne odnoszące się do systemu gramatycznego współczesnej polszczyzny,
- potrafi przeprowadzić analizę gramatyczną współczesnych tekstów polskich,
- jest w stanie przygotować wystąpienie i przedstawić prezentację teoretyczną o tematyce językoznawczej,
- może brać udział w pracach zespołowych zorientowanych na analizę gramatyczną współczesnych komunikatów polskojęzycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej oraz adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych oraz komunikacyjnej kompetencji językowych.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra (adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre i systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca znajomość wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, zadowalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, dobra (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość w zakresie poprawności językowej i analogiczne kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre przygotowanie merytoryczne do zajęć).
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego; zadowalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, niska (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, słaba aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dostateczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, niezadowalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, niska (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i bardzo słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, brak aktywności w trakcie zajęć (nieuczestniczenie w dyskusji, brak angażowania się do pracy indywidualnej i zespołowej, brak lub bardzo słabe przygotowanie merytoryczne do zajęć).
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy,
- obecność na zajęciach,
- poprawność prezentowanych analiz,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Po pierwszym semestrze: test.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, wyd. V, Poznań 2000.
A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005.
M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2000.
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, wyd. III, Wrocław 1992.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: