Esej feministyczny 03-F-ESF
Treści programowe:
1. Podstawowe pojęcia krytyki feministycznej.
2. Literatura i sztuka wobec nierówności społecznych i emancypacyjnych.
3. Miejsce tradycji literackiej w badaniach feministycznych.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- potrafi rozpoznać podstawowe problemy metodologii krytyki feministycznej w odniesieniu do różnych tekstów literackich,
- potrafi, odwołując się do poznanych opracowań, krytycznie omówić podstawowe teorie badań krytyki feministycznej,
- umie zastosować terminologię z zakresu krytyki feministycznej w procesie interpretacji tekstu literackiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu krytyki feministycznej, wysoka świadomość ich historycznej zmienności, bardzo dobra umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej w analizie i interpretacji tekstu literackiego, wysoka umiejętność budowania spójnego, poprawnego merytorycznie wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, wysoka świadomość powiązań teorii emancypacyjnej z kontekstami metodologicznymi.
4,5 – dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu krytyki feministycznej, ponadprzeciętna świadomość ich historycznej zmienności, wysoka umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy do analizy i interpretacji tekstów literackich, dobrze opanowana umiejętność tworzenia poprawnego i spójnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, zadowalająca świadomość powiązań krytyki feministycznej z kontekstami metodologicznymi.
4,0 – dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu krytyki feministycznej, zadowalająca świadomość ich historycznej zmienności, ponadprzeciętna umiejętność krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej do analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich, poprawnie opanowana umiejętność konstruowania samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki feministycznej; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
3,5 – zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu krytyki feministycznej, umiejętność stosowania ich w analizach i interpretacjach utworów literackich, inicjowanie samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki feministycznej. Dopuszczalne braki w zakresie kompetencji krytyki feministycznej, nieuniemożliwiające jednak praktyczne wykorzystanie posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzące.
3,0 – podstawowa znajomość podstawowych pojęć i problemów krytyki feministycznej, podejmowanie prób stosowania pojęć krytycznych w analizach i interpretacjach utworów literackich. Wyraźne braki w zakresie kompetencji krytycznych, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań analitycznych i interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające.
2,0 - niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów współczesnej myśli feministycznej, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek?, przeł. Agnieszka Nowak-Młynikowska, Warszawa 2023.
bell hooks, Czarne kobiety. Tworzenie teorii feministycznej, [w:] Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, tłum. E. Majewska, tłum. przejrzała E. Klekot, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2022, s. 46-82.
Aleksandra Derra, Obiektywność spleciona z męskością, czyli o języku nauki z perspektywy feministycznej, „Teksty Drugie” 2011, nr 4, s. 49-68.
Margaret Atwood, Palące pytania. Eseje aktualne z lat 2004 – 2021, Warszawa 2023.
Katarzyna Bielecka, Transfeminizm(y) – o możliwościach i (granicach) koalicji transfeministycznych, „Czas Kultury” 2023, nr 4, s. 13-20.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: