Ekologia i feminizm w badaniach literackich 03-F-EFBL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia studiów nad zwierzętami, studiów nad roślinami,
- periodyzacja badań ekokrytycznych i feministycznych,
- literatura i sztuka wobec wyzwań ekologicznych i emancypacyjnych,
- miejsce tradycji literackiej w badaniach ekokrytycznych i feministycznych.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi rozpoznać podstawowe problemy metodologii badań ekokrytycznych i feministycznych w odniesieniu do różnych tekstów literackich,
- potrafi, odwołując się do poznanych opracowań, krytycznie omówić podstawowe teorie badań ekokrytycznych I feministycznych,
- umie zastosować terminologię ekokrytyczną i feministyczną w procesie interpretacji tekstu literackiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, wysoka świadomość ich historycznej zmienności, bardzo dobra umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej w analizie i interpretacji tekstu literackiego, wysoka umiejętność budowania spójnego, poprawnego merytorycznie wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, wysoka świadomość powiązań teorii literatury z kontekstami metodologicznymi.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, ponadprzeciętna świadomość ich historycznej zmienności, wysoka umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej do analizy i interpretacji tekstów literackich, dobrze opanowana umiejętność tworzenia poprawnego i spójnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, zadowalająca świadomość powiązań teorii literatury z kontekstami metodologicznymi.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, zadowalająca świadomość ich historycznej zmienności, ponadprzeciętna umiejętność krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej do analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich, poprawnie opanowana umiejętność konstruowania samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, umiejętność stosowania ich w analizach i interpretacjach utworów literackich, inicjowanie samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej. Dopuszczalne braki w zakresie kompetencji teoretycznoliterackich, nieuniemożliwiające jednak praktyczne wykorzystanie posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć i problemów teorii literatury, podejmowanie prób stosowania pojęć teoretycznoliterackich w analizach i interpretacjach utworów literackich. Wyraźne braki w zakresie kompetencji teoretycznoliterackiej, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań analitycznych i interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów współczesnej teorii literatury, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Aleksandra Ubertowska, „Mówić w imieniu biotycznej wspólnoty”. Anatomie i teorie tekstu środowiskowego ekologicznego, „Teksty Drugie” 2018, nr 2, s. 17–40.
Justyna Tabaszewska, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie” 2018, nr 2, s. 7–16.
Anna Barcz, Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze, Teksty Drugie 2018, nr 2, s. 75–87.
Justyna Schollenberger, Rośliny w pędzie. Darwina myślenie o granicy roślina – zwierzę, Teksty Drugie 2018, nr 2, s. 102–119.
Joanna Bednarek, „Upojenie jako triumfalne wtargnięcie w nas rośliny”: obietnice i niebezpieczeństwa roślinnej seksualności, Teksty Drugie 2018, nr 2, s. 186–205.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: