Ekokrytyka i film 03-F-EF
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Ekokrytyka - wprowadzenie.
2. Antropocen.
3. Problem śladu środowiskowego produkcji filmowej.
4. Natura jako konstrukt.
5. Animacja i ciemna ekologia.
6. Ekofantastyka, ekoapokalipsa, postapokalipsa.
7. Środowisko jako podmiot w "nie-zielonym" filmie.
8. Archiwum antropocenu.
9. Ekosprawiedliwość.
10. Ekofeminizm.
11. Uważność.
12. Ontologia przedmiotów.
13. Podsumowanie.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dostępne tutaj: https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/f76d0f37-d014-4386-ad77-0eac57d08533.pdf
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
a) aktywne uczestnictwo w min. 50% zajęć,
b) uzyskanie oceny dostatecznej lub wyższej z pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bokiniec Monika, Pomiędzy „leczeniem ran” a „odzyskaniem Ziemi”. Ekofeminizm jako filozofia przyrody i projekt etyczny, „Kultura Współczesna” 2011, nr 1 (67).
2. Czeczot Katarzyna, Michał Pospiszyl, Osuszanie historii. Błoto i nowoczesność, „Teksty Drugie” 2021, nr 5.
3. Marzec Andrzej, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Warszawa 2021 (fragmenty wskazane przez prowadzącą).
4. Stańczyk Marta, Ślad węglowy kina, „Ekrany” 2020, nr 2 (54).
5. Tsing Anna, Sztuki uważności, „Teksty Drugie” 2020, nr 1.
Literatura dodatkowa:
1. Barcz Anna, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
2. Bokiniec Monika, Ekoutopijny Awatar, „Panoptikum” 2010, nr 9 (16).
3. Budzik Justyna Hanna, Antropocienie: ludzki i ziemski punkt widzenia, [w:] Tejże, Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary, Katowice 2023.
4. Budziszewska Magdalena, Kałwak Weronika, Depresja klimatyczna. Krytyczna analiza pojęcia, „Psychiatria Polska” 2022, nr 1 (56).
5. Gajewska Grażyna, Ekofantastyka. Ujęcie sympojetyczne, Poznań 2023.
6. Henry Elisabeth, The Screaming Silence: Constructions of Nature in Werner Herzog’s Grizzly Man, Paula WilloquetMaricondi (red.) Framing the World. Explorations in Ecocriticism and Film, Charlottesville-London 2010.
7. Podsiadło-Kwiecień Magdalena, Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych, „Pleograf” 2019, nr 3.
8. Radkiewicz Małgorzata, Filmowe krajobrazy epoki antropocenu: eksploracja, eksploatacja, trwanie, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 122.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: