Bolesław Leśmian - dramaturg wyobraźni 03-F-BLDW
Treści programowe dla przedmiotu:
- przekrojowa analiza Leśmianowskiej twórczości,
- omówienie relacji poezja - dramat - proza Leśmianowskim dorobku,
- literatura wobec przemian filozoficznych epoki,
- analiza i interpretacja tekstu literackiego w różnych kontekstach,
- dramaturgia jako perspektywa metodologiczna,
- studium przypadku jednego wiersza.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada orientację w stanie badań nad Leśmianowską twórczością, potrafi je wykorzystać we własnym omówieniu wybranych utworów,
- rozpoznaje konteksty estetyczne, kulturowe, filozoficzne, socjologiczne, a także czyta utwory w kontekście innych sztuk,
- wypracował warsztat analityczno-interpretacyjny pozwalający na swobodne stawianie tez oraz ich argumentowanie,
- rozumie specyfikę twórczości Bolesława Leśmiana, zna najważniejsze utwory oraz potrafi dokonać przekrojowej prezentacji tego dorobku,
- potrafi wykorzystać dramaturgię jako perspektywę badawczą,
- wykazuje się wiedzą, świadomością oraz wrażliwością w trakcie dyskusji, a także formułuje własne wnioski,
- wskazać najważniejsze podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi okresami Leśmianowskiej twórczości, utworami oraz rodzajami literackimi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze i samodzielnie dokonuje interpretacji Leśmianowskich utworów, zna najważniejsze z nich, rozpoznaje konteksty, odwołuje się do tradycji interpretacyjnej, umiejętnie korzystając z dotychczasowych rozpoznań. Bardzo dobrze omawia problematykę przekrojowych zagadnień oraz przywoływanych dzieł. Odznacza się wysoką świadomością oraz wrażliwością kulturową pozwalającą usytuować poszczególne teksty na tle innych utworów, światopoglądów czy przemian epoki. Bardzo dobrze wskazuje etapy tej twórczości oraz jej ewolucję.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, lecz z pewnymi niedoskonałościami natury analityczno-interpretacyjnej. Student w sposób średniozaawansowany analizuje wybrane utwory, zna stan badań, rozumie specyfikę i odrębność Leśmianowskiej twórczości oraz prawidłowo wykorzystuje konteksty.
dobry (db; 4,0): mniejsza samodzielność oraz rozleglejsze niedociągnięcia: student z pomocą prowadzącego przeprowadza interpretację, która zadowalająca uwzględnia stan badań, trafnie formułuje hipotezę badawczą oraz przekonująca argumentuje na jej rzecz.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada widoczne braki w wiedzy z zakresu studiów nad twórczością Leśmiana oraz sposobu prowadzenia interpretacji, nie stanowi to jednak bariery dla dalszego rozwoju, ponieważ ogólna znajomość dorobku autora Łąki jest zadowalająca.
dostateczny (dst; 3,0): student w zakresie podstawowym przyswoił wiedzę przedstawioną na zajęciach, jednak podejmowane interpretacje są niepełne i wymagają korekt oraz uzupełnień. Słaba znajomość kontekstów oraz przemian zachodzących w tej twórczości.
niedostateczny (ndst; 2,0): student wykazuje brak znajomości podstawowych informacji, nieumiejętności analizy, popełnia błędy merytoryczne, które uniemożliwiają mu sformułowanie poprawnej wypowiedzi na temat Leśmianowskiego dorobku. Niewystarczający poziom wiedzy dla samodzielnej pracy nad omawianą twórczością.
Literatura
Zalecana literatura:
S. Borzym, Bergson a przemiany światopoglądowe w Polsce, Wrocław 1984.
M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.
M. P. Markowski, Leśmian, [w:] tegoż, Polska Literatura Nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.
R. Nycz,, „Słowami… w świat wyglądam”, [w:] tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
D. Szczukowski, Niepoprawny istnieniowiec. Bolesław Leśmian i świadomość literatury, Gdańsk 2019.
J. Trznadel, Twórczość Leśmiana (próba przekroju), Warszawa 1964.
E. Winiecka, Bolesław Leśmian: pragnienie bezpośredniości [w:] tejże, Z wnętrza dystansu. Leśmian – Karpowicz – Białoszewski – Miłobędzka, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: