Filozofia 03-F-21BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedmiot i charakterystyka filozofii,
- filozofia przedsokratejska, cz.1 (poglądy Talesa z Miletu, Anaksymandra, Anaksymenesa, Heraklita z Efezu i Pitagorejczyków),
- filozofia przedsokratejska, cz.2, (poglądy Ksenofanesa, Parmenidesa, Zenona z Elei, Empedoklesa i Demokryta z Abdery),
- okres humanistyczny w filozofii: poglądy sofistów i Sokratesa,
- poglądy filozoficzne Platona,
- metafizyka i etyka Arystotelesa,
- filozofia szkół hellenistycznych: stoicyzm, epikureizm i sceptycyzm,
- filozofia buddyzmu,
- poglądy filozoficzne Augustyna z Hippony i Tomasza z Akwinu,
- racjonalizm Rene Descartesa (Kartezjusza),
- empiryści brytyjscy: John Locke, Georg Berkeley, Dawid Hume,
- etyka i teoria poznania Immanuela Kanta,
- duch absolutny, praca i nauka jako trzy możliwe punkty wyjścia filozofii (G. W. Hegel, K. Marks, A. Comte),
- fenomenologia i egzystencjalizm,
- estetyka – charakterystyka i przedmiot. Pojęcie sytuacji estetycznej,
- człowiek w świecie wartości. Wybrane zagadnienia aksjologiczne,
- podstawowe kategorie estetyczne starożytnej Grecji (piękno, harmonia, kalokaghatia, katharsis, mimesis, trójjedyna choreia),
- estetyka w średniowieczu (poglądy Pseudo Dionizego Areopagity, Jana Szkota Erugieny, Augustyna z Hippony),
- klasycyzm i romantyzm jako dwa wybrane style estetyczne (charakterystyka i porównanie),
- dzieło sztuki – próby definicji,
- estetyczne i pozaestetyczne funkcje sztuki,
- twórca i proces twórczy,
- wybrane koncepcje przeżycia estetycznego (teorie: Arystotelesa, I. Kanta, A. Schopenhauera, R. Ingardena i innych),
- stosunek sztuki do prawdy i rzeczywistości,
- estetyka wobec sztuki współczesnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie rolę refleksji filozoficznej w studiach literaturoznawczych,
- ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii i estetyki,
- rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego, moralnego i estetycznego przez osoby pochodzące z różnych okresów historycznych, środowisk i kultur,
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów,
- ma podstawową wiedzę logiczną oraz stosuje strategie argumentacyjne, retoryczne i erystyczne,
- na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów moralnych samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania,
- potrafi analizować dzieła literackie i kulturowe pod kątem filozoficznym i estetycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczące historii filozofii.
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie pozytywnej oceny z końcowego kolokwium, obejmującego zagadnienia poruszane na wykładzie.
Literatura
Zalecana literatura:
Kazimierz Ajdukiewicz „Zagadnienia i kierunki filozofii”.
Arno Anzenbacher „Wprowadzenie do filozofii”.
Jostein Gaarder „Świat Zofii”.
Maria Gołaszewska, „Zarys estetyki”.
Leon-Louis Grateloup „Wędrówki po filozofii”.
Diogenes Laertios „Żywoty i poglądy słynnych filozofów”.
Giovanni Reale, „Historia filozofii starożytnej”, T.1-T.5.
Władysław Tatarkiewicz, „Dzieje sześciu pojęć”.
Władysław Tatarkiewicz, „Historia estetyki”, T.1-T.3.
Władysław Tatarkiewicz, „Historia filozofii”, T.1-T.3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: