Mass medium: Eros i Tanatos w kulturze masowej 03-ETK-12FKMDM
Eros i Tanatos diachronicznie i synchronicznie (od Platona po Passoliniego) - wielu uczonych i artystów wykorzystywało tę dychotomię, by w różnych kontekstach pokazać zależności między działaniem afirmatywnym i destruktywnym. Ten kontekst jest potrzebny, by pokazać źródła współczesnych napięć wynikających z dychotomii Erosa i Tanatosa.
Między dyskursami (od psychologii, przez filozofię, po antropologię i kulturoznawstwo; od sztuki masowej po propagandę) - liczne oraz rożnorodne zjawiska kulturowe rozpatrywane są w kontekście wielu gatunków wypowiedzi medialnej modelowanych przez konteksty polityczne, społeczne, religijne i kulturowe. Studenci uczą się, jak funkcjonuje zależności między Erosem i Tanatosem w propagandzie III Rzeszy, ale także we współczesnej reklamie audiowizualnej.
Przedstawiciele różnych szkół badawczych (Freud, Marcuse, Bataille, Guthke, Foucault, Bielik-Robson) - przykłady zjawisk kulturowych opisywane są w kontekstach istotnych z perspektywy medologicznej, dlatego studenci poznają źródła krytycznej refleksji nad kulturą masową uwarunkowane interpretacjami uczonych i artystów reprezentujących rozmaite tradycje naukowe i kulturowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EiT_01 Zna główne teorie dotyczące kultury masowej i mediów komunikacji masowej. K_W06, K_W14, K_U02
EiT_02 Rozumie kulturowe, medialnie oraz komunikacyjne odniesienia metafor poznawczych Erosa i Tanatosa. K_W12, K_W14, K_U04, K_U05, K_K02
EiT_03 Rozumie teksty kultury masowej (różne gatunki – od plakatu po filmy propagandowe; różne konteksty – od neoliberalnych po totalitarne). K_W06, K_W11, K_W12, K_W14, K_U04, K_U05
EiT_04 Umie analizować i interpretować teksty kultury masowej, znajdując odpowiednie zależności między nimi. K_W06, K_W11, K_U02, K_U04, K_U05, K_K02
EiT_05 Potrafi znajdować i wyjaśniać przykłady potwierdzające zasadność omawianych tez naukowych. K_W11, K_U04, K_U05, K_K02
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): 90-100%
dobry plus (+db; 4,5): 80-89%
dobry (db; 4,0): 70-79%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 60-69%
dostateczny (dst; 3,0): 51-59%
niedostateczny (ndst; 2,0): do 50%
Zaliczenie składa się z dwóch elementów: aktywność na zajęciach 40%, zaliczenie pisemne 60%.
Literatura
Ph. Ariés, Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1992.
M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.
T.W. Adorno, M. Horheimer, Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
G. Bataille, Łzy Erosa, wprowadzenie J. M. Lo Duca, tłum. i posłowie T. Swoboda, Gdańsk 2009.
J. Baudrillard, Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak, Warszawa 2007.
H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007.
A. Bielik-Robson, Erros: mesjański wiatlizm i filozofia, Kraków 2012.
N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
T. Cole, Selling the Holocaust. From Auschwitz to Schindler. How History is Bought, Packaged, and Sold, New York 2000.
J. Delumeau J., Strach w kulturze Zachodu (XIV-XVIII w.), tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1986.
M. Foucault, Historia seksualności, Gdańsk 2010.
Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 2013.
K.S. Guthke, The Gender of Death. A cultural history in art and literature, Cambridge 1999.
K. Kowalski, Eros i kostucha, Warszawa 1990.
P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002.
D. MacDonald, Kultura masowa, Kraków 2002.
H. Marcuse, Eros i cywilizacja, tłum. H. Jankowska, A. Pawelski, Warszawa 1998.
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.
L. Nijakowski, Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa 2010.
N. Purcell, Violence and the Pornographic Imaginary, New York 2012.
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Poznań 1998.
L. Trzionkowski, Bios – Thanatos – Bios: semiofory orfickie z Olbii i kultura polis, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: