Edytorstwo i redakcja tekstu 03-ERT-11KDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie i dzieje edytorstwa tekstów źródłowych,
- współczesne zasady edytorstwa tekstów źródłowych,
- stemma codicum, metody ustalania pokrewieństwa przekazów, metoda Lachmanna,
- zasady budowy edycji źródłowej,
- "fizyczna" postać edycji, dobór formatów oraz czcionek,
- podstawy technicznej redakcji tekstu,
- korekta: znaczenie oraz sposoby jej przeprowadzania.
W cyklu 2020/SZ:
Przedmiot: Edytorstwo i redakcja tekstów (konwersatorium) Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Formy i metody e-oceny: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: Część materiałów do zajęć będzie wysyłana przed spotkaniem. Student jest zobowiązany do samodzielnego zapoznania się z nimi |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- omówić podstawowe zasady edytorstwa tekstów źródłowych,
- dobrać i/lub zmodyfikować właściwą instrukcję edytorską,
- sporządzić indeks,
- dokonać korekty tekstu źródłowego (łacińskiego lub staro-greckiego),
- dobrać właściwe czcionki do edycji, przy uwzględnieniu for-matu dzieła oraz zastosowanego alfabetu,
- przygotować edycję od strony technicznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zasad edytorstwa, bardzo dobra znajomość zasad redakcji tekstu, dobra orientacja w zakresie instrukcji edytorskich, poprawne sporządzanie korekty, dobra znajomość doboru czcionek i formatów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zasad edytorstwa, dobra znajomość zasad redakcji tekstu, dobra orientacja w zakresie instrukcji edytorskich, na ogół poprawne sporządzanie korekty, podstawy znajomości doboru czcionek i formatów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zasad edytorstwa, zadowalająca znajomość zasad redakcji tekstu, zadowalająca orientacja w zakresie instrukcji edytorskich, na ogół poprawne sporządzanie korekty, ogólna orientacja w zakresie doboru czcionek i formatów.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość zasad edytorstwa, jeszcze wystarczająca znajomość zasad redakcji tekstu, minimalna orientacja w zakresie instrukcji edytorskich, w dużym stopniu poprawne sporządzanie korekty, minimalna orientacja w zakresie doboru czcionek i formatów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zasad edytorstwa, niezadowalająca znajomość zasad redakcji tekstu, brak orientacji w zakresie instrukcji edytorskich, niepoprawne sporządzanie korekty, brak orientacji w zakresie doboru czcionek i formatów.
Kryteria oceniania:
- wiedza i umiejętności zaprezentowane podczas zaliczenia ustnego oraz na podstawie dokonanej edycji tekstu,
- odpowiedzi oceniane są w skali standardowej (2-5),
- warunkiem zaliczenia jest opanowanie materiału na poziomie dostatecznym.
Literatura
Zalecana literatura:
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, wiele wydań.
L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii (wiele wydań, proszę korzystać od wydania z 1982 r.).
J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.
S. Timpanaro, La genesi del metodo del Lachmann, Firenze 1963.
F. Trzaska, Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1967, 2 wyd. Warszawa 1987.
F. Trzaska, Poradnik redaktora, 2 wyd. Warszawa 1987.
Staropolska kultura rękopisu, pod red. H. Dziechcińskiej, Warszawa 1990.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1, pod red. E. Wipszyckiej, wiele wydań.
Instrukcje wydawnicze:
Z. Budkowa, M. Friedbergowa, B. Kürbisówna, Instrukcja dla wydawnictw roczników polskich, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1 (1957), s. 182-184.
Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku, pod red. K. Lepszego, Wrocław 1953.
A. Wolff, Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1 (1957), s. 155-181.
Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt, Wrocław 1955.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: