Europejskie i rodzime konteksty kultury czeskiej 03-ERK-22FCZDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- zaprezentowanie w pogłębionym zakresie kultury czeskiej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju,
- zaprezentowanie na poziomie zaawansowanym poszczególnych tradycji budujących kulturę czeską; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji,
- przedstawienie na poziomie poszerzonym lokacji kultury czeskiej i jej odniesień wobec wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego,
- ukazanie związków kultury czeskiej z różnych okresów jej rozwoju z analogicznymi okresami kultury europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych tradycji i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych w Europie Środkowej,
- prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury czeskiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie poszerzonym definiować i opisywać podstawowe zjawiska, tradycje i konteksty kultury czeskiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu genetycznym i typologicznym,
- potrafi w sposób kompleksowy te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki,
- umie odnajdywać kulturowe odniesienia tekstów literackich i ujmować je za pomocą narzędzi komparatystyki literackiej,
- umie kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska kultury czeskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich,
- potrafi budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska kultury w odniesieniu do wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego,
- zyskuje umiejętność wyjaśniania i interpretowania zjawisk literackich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty kultury, korzystając z najnowszych ustaleń slawistyki literaturoznawczej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) srodkowoeuropejskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) środkowoeuropejskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) środkowoeuropejskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003.
Z. Hrbata, Romantismus a Čechy, Praha 1999.
Ve stínu hellénského slunce. Obrazy antiky v moderní české kultuře, red. J. Čechvala, E. Poláčková,.
W. Parfianowicz-Vertun, Europa Środkowa w tekstach i działaniach. Polskie i czeskie dyskusje, Warszawa 2016.
A. Kola, Europa w dyskurkie polskim, czeskim i chorwackim. Rekonfiguracje krytyczne, Toruń 2011.
Kultura po przejściach, osoby z przeszłością, t.1. Polski dyskurs postzależnościowy – Konteksty i perspektywy badawcze, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: