Europejskie i rodzime konteksty kultury chorwackiej 03-ERK-22CSDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- zaprezentowanie w pogłębionym zakresie kultury chorwackiej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju,
- zaprezentowanie na poziomie zaawansowanym poszczególnych tradycji budujących kulturę chorwacką; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji,
- przedstawienie na poziomie poszerzonym lokacji kultury chorwackiej i jej odniesień wobec wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego,
ukazanie związków kultury chorwackiej z różnych okresów jej rozwoju z analogicznymi okresami kultury europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych tradycji i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych w Europie Środkowej i na Bałkanach,
- prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury chorwackiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie poszerzonym definiować i opisywać podstawowe zjawiska, tradycje i konteksty kultury chorwackiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu genetycznym i typologicznym,
- potrafi w sposób kompleksowy te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki,
- umie odnajdywać kulturowe odniesienia tekstów literackich i ujmować je za pomocą narzędzi komparatystyki literackiej,
- umie kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska kultury chorwackiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich,
potrafi budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska kultury w odniesieniu do wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego,
- zyskuje umiejętność wyjaśniania i interpretowania zjawisk literackich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty kultury, korzystając z najnowszych ustaleń slawistyki literaturoznawczej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
F. Znaniecki, Nauki o kulturze, przeł. J. Szacki, Warszawa 1971.
M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003.
Sujecka, Przestrzeń jako metafora w dialogu pojęć między Bałkanami i Europą. Czy Europa jest metaforą dla Bałkanów?, „Studia Litteraria Polono-Slavica” 2008, nr 8, 2008, numer tematyczny: Metafory w dyskursie humanistycznym, w mówieniu publicznym i w mowie potocznej, red. J. Sujecka, s. 177–188.
G. Szwat-Gyłybowa, Stereotyp Turka w piśmiennictwie bułgarskim XIX stulecia a grzechy europejskiego orientalizmu, (w:) Kategoria narodu w kulturach słowiańskich, pod red. T. Dąbek-Wirgowej i A.Z. Makowieckiego, Warszawa 1993, s. 71–76.
Etnogeneza, historia i kultura ludów bałkańskich w starożytności, red. W. Pająkowski, L. Mrozewicz, Poznań 1990.
B. Uspienski, Religia i semiotyka, Gdańsk 2001.
Semantyka Rosji na Bałkanach, Colloquia Balkanica, t. 1, red. J. Sujecka, Warszawa 2011.
M. Czerwiński, Chorwacja między Europą a Bałkanami. Analiza dyskursu prasowego, w: W poszukiwaniu nowego kanonu. Reinterpretacje tradycji kulturalnej w krajach postjugosłowiańskich po 1995 roku, red. M. Dąbrowska-Partyka, Kraków 2005, s. 97–116.
M. Dąbrowska-Partyka, Chorwacja w Europie – Europa w Chorwacji. Przewartościowania w obrębie kanonu literatury chorwackiej, [w:] W poszukiwaniu nowego kanonu…, s. 351–370
Kola, Europa w dyskursie polskim, serbskim i chorwackim. Rekonfiguracje krytyczne, Toruń 2011.
Wielkie mity narodowe Słowian, red. A. Gawarecka, A. Naumow, B. Zieliński, Poznań 2001.
Kultura po przejściach, osoby z przeszłością, t.1. Polski dyskurs postzależnościowy – Konteksty i perspektywy badawcze, Kraków 2011.
Bałkany w XX i XXI wieku: historia, polityka, kultura, red. H. Stys i Sz. Sochacki. Toruń 2009.
Jezernik, Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, tłum. P. Oczko, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: