Esej, recenzja, felieton 03-ERF-21SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- „coś, czym nie jest”: o gatunku i poetyce eseju,
- esej a europejska i polska samoświadomość; linie rozwojowe od Montaigne’a do np. Brodskiego,
- esej między prozą artystyczną a pisarstwem naukowym,
- felieton jako gatunek dziennikarski i odmiana „powieści w odcinkach”,
- recenzja jako gatunek krytycznoliteracki; siła szybkiego reagowania na sytuacje literacką; instrukcja czytania i wartościowania,
- recenzja a dylematy etyczne związane z rynkiem wydawniczym (rynkiem sztuki).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna tradycje, odmiany oraz kontrowersje (genologiczne, aksjologiczne) dotyczące eseju,
- rozpoznaje pisarstwo eseistyczne, potrafi zrekonstruować poetyki poszczególnych esejów, odnieść się do wartości, na których są oparte i samodzielnie je ocenić,
- zna polską szkołę eseju: od gawędy szlacheckiej, przez eseistykę filozoficzną S. Brzozowskiego i B; Micińskiego, do współczesnych osiągnięć (np. R. Przybylskiego czy Cz. Miłosza),
- rozumie meandry formalne i myślowe felietonu: od Boya do Pilcha,
- potrafi określić kompetencje recenzenta w świecie zmieniających się wartości estetycznych i reguł funkcjonowania sztuki: od J. Stempowskiego do gazetowej taksonomii,
- mając świadomość trudności i uwikłań gatunków, podejmuje prób uprawiania ww. form.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
Th. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, Warszawa 1990.
W. Hilsbecher, Esej o eseju, idem, Tragizm, absurd i paradoks. Eseje, pod red. S. Lichańskiego, Warszawa 1972.
M. Lilla, Lekcja Montaigne’a, „Przegląd Polityczny” 2014.
Polski esej. Studia, pod red. M. Wyki, Kraków 1991.
E. Naganowski, Powieść jako esej, esej jako powieść. „Teksty” 1976.
M. P. Markowski, Czy możliwa jest poetyka eseju?, w zb.: Poetyka bez granic, pod red. W. Boleckiego, W. Tomasika, Warszawa 1995.
M. Loba. Francuska szkoła pisania eseju. „Polonistyka” 1994, nr 2.
M. Pietrzak, Recenzja i felieton na tle przemian prasy polskiej. Kilka uwag z ewolucji gatunku, Łódź 2014.
A. Kaliszewski, Recenzja dziennikarska. Oblicza klasycznego gatunku w dobie infotainmentu, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2014, nr 3
J. Pilch, Pociąg do życia wiecznego, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: