Elementy neurologii wieku rozwojowego - spec. logopedyczna 03-ENW-22PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do neurologii dziecięcej, terminologia, związki z zaburzeniami mowy,
- podstawy fizjologii i patologii układu nerwowego (m.in. łuk odruchowy, drogi czuciowe, droga piramidowa, układ pozapiramidowy, móżdżek, nerwy czaszkowe, kora mózgowa),
- aspekt rozwojowy fizjopatologii (odrębności obrazu zaburzeń związanych z wiekiem),
- urazy czaszkowo-mózgowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu wad rozwojowych OUN,
- nowotwory mózgu i ich następstwa,
- choroby infekcyjne OUN i ich konsekwencje,
- padaczki,
- wybrane zagadnienia symptomatologii i leczenia mózgowego porażenia dziecięcego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykazać, jakie działania może podejmować jako logopeda w przypadku pacjenta z danym schorzeniem, a od jakich powinien się powstrzymać,
- przedstawić podstawowe wiadomości o chorobach i zespołach chorobowych odpowiedzialnych za zaburzenia neurologiczne,
- współpracować ze specjalistą neurologiem,
- zrozumieć sytuację społeczno-emocjonalną pacjenta cierpiącego na zaburzenia neurologiczne,
- wziąć odpowiedzialność za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne składające się pytań z całego omawianego materiału, z odpowiedziami do wyboru. Ocena pozytywna będzie zawsze wymagać uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi: dst od 51-59%; dst+ od 60-69%; db od 70-79%; db+ od 80-89%; bdb > 90%.
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
Atlas anatomii człowieka (dowolny).
Dziecko niepełnosprawne ruchowo, pod red. Z. Łosiowskiego, Warszawa 1997 i następne.
O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, Dyzartrie, Gliwice 2009.
Neurologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy (dowolny).
„Neurologia Dziecięca”. Pismo Polskiego Towarzystwa Neurologów Dziecięcych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: