Edytorstwo naukowe - spec. wydawnicza 03-EN-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zarys dziejów edytorstwa naukowego; miejsce edytorstwa wśród nauk o literaturze; tekstologia a edytorstwo naukowe,
- tekst i jego odmiany; rodzaje przekazu tekstu; przekazy autentyczne i nieautentyczne; krytyka tekstu,
- warianty tekstu; problem oceny przekazów, ich znaczenie dla ustalenia tekstu; metoda stemmatyczna; źródła i rodzaje skażeń tekstu; emendacje i koniektury oraz granice ich dopuszczalności,
- rodzaje wydań naukowych i ich konstrukcja; redakcyjne przygotowanie tekstu; transliteracja, transkrypcja i modernizacja tekstu,
- praca nad tekstem, technika kolacjonowania przekazów; aparat krytyczny i jego główne składniki,
- multimedia a wydawanie tekstów staropolskich; podręczny warsztat edytora naukowego,
- edytorstwo naukowe w Polsce od schyłku XIX wieku po czasy współczesne; przegląd edycji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu tekstologii oraz edytorstwa naukowego,
- prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego, określić cechy edycji krytycznej i rozróżnić jej odmiany,
- rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy edytora naukowego nad tekstem i jego przekazami,
- potrafi dostrzegać różne przypadki i odmienne sposoby postępowania tekstologicznego,
- posiada zasób wiadomości na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie oraz wzorcowych edycjach krytycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział oraz zaliczenie końcowego egzaminu na ocenę bardzo dobry lub bardzo dobry minus.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział oraz uzyskanie z końcowego egzaminu oceny dobry plus.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i uzyskanie z końcowego egzaminu oceny dobry.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność oraz uzyskanie z końcowego egzaminu oceny dostateczny plus.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność oraz uzyskanie z końcowego egzaminu oceny dostateczny.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności lub niezaliczenie egzaminu końcowego.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział w zajęciach,
- egzamin.
Literatura
Zalecana literatura
Długosz-Kędziora M., Wach M., Zarys edytorstwa, Sandomierz 1997.
Dunin J., Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2005.
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie. Warszawa 2011.
Goliński Z., Edytorstwo – tekstologia. Przekroje. Wrocław 1969.
Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów..., red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Wyd. 3 uzup. i popr. Toruń 2011.
Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”. Gdańsk 2003.
Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach. Warszawa 2003.
Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006.
Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Przeł. P. Majewski. Warszawa 2008.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego. Wyd. 2 posz., Wrocław 1992.
Tazbir J., Edytorskie potknięcia. Gdańsk 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: