Edytorstwo naukowe - spec. wydawnicza 03-EN-12PDL
Zarys dziejów edytorstwa naukowego. Miejsce edytorstwa wśród nauk o literaturze. Tekstologia a edytorstwo naukowe.
Tekst i jego odmiany. Rodzaje przekazu tekstu. Przekazy autentyczne i nieautentyczne. Krytyka tekstu.
Warianty tekstu. Problem oceny przekazów, ich znaczenie dla ustalenia tekstu. Metoda stemmatyczna. Źródła i rodzaje skażeń tekstu. Emendacje i koniektury oraz granice ich dopuszczalności.
Rodzaje wydań naukowych i ich konstrukcja. Redakcyjne przygotowanie tekstu. Transliteracja, transkrypcja i modernizacja tekstu.
Praca nad tekstem, technika kolacjonowania przekazów. Aparat krytyczny i jego główne składniki.
Multimedia a wydawanie tekstów staropolskich. Podręczny warsztat edytora naukowego.
Edytorstwo naukowe w Polsce od schyłku XIX w. po czasy współczesne. Przegląd edycji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu tekstologii oraz edytorstwa naukowego
- prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego, określić cechy edycji krytycznej i rozróżnić jej odmiany
- rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy edytora naukowego nad tekstem i jego przekazami
- potrafi dostrzegać różne przypadki i odmienne sposoby postępowania tekstologicznego
- posiada zasób wiadomości na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie oraz wzorcowych edycjach krytycznych
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
obecność na zajęciach
aktywny udział w zajęciach
egzamin
Literatura
Długosz-Kędziora M., Wach M., Zarys edytorstwa, Sandomierz 1997.
Dunin J., Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2005.
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie. Warszawa 2011.
Goliński Z., Edytorstwo – tekstologia. Przekroje. Wrocław 1969.
Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów..., red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Wyd. 3 uzup. i popr. Toruń 2011.
Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”. Gdańsk 2003.
Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach. Warszawa 2003.
Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006.
Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Przeł. P. Majewski. Warszawa 2008.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego. Wyd. 2 posz., Wrocław 1992
Tazbir J., Edytorskie potknięcia. Gdańsk 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: