Emisja głosu z kulturą języka - spec. nauczycielska 03-EMKJ-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- anatomia i fizjologia narządu głosu, wzroku i równowagi,
- proces tworzenia głosu a higiena głosu,
- choroby zawodowe nauczycieli - przyczyny, przebieg, proces leczenia,
- ochrona narządu mowy a procesy: oddychania, fonacji oraz artykulacja.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu oraz podstawowe informacje na temat narządu wzroku i równowagi,
- rozumie związek między zasadami emisji głosu a prawidłowym/higienicznym procesem mówienia,
- zna najczęstsze przyczyny wybranych chorób zawodowych,
- potrafi higienicznie korzystać z aparatu mowy, stosując prawidłowy tor oddechowy (podparcie oddechowe), rezonans oraz aktywność narządów artykulacyjnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu, a także patologii głosu i chorób zawodowych; doskonałe opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999.
H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.
H. Jadacka, Kultura języka polskiego, Warszawa 2021.
M. Oczkoś, Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2013.
M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy – czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2013.
A. Płusajska-Otto, Podręcznik pracy głosem, Łódź 2017.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach (ćwiczenie samogłosek), Gdańsk 2006.
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia. Poradnik, Warszawa 1998.
H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: