Emisja głosu - spec. logopedyczna 03-EGL-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- co to jest emisja głosu?; emisja głosu w mowie i w śpiewie; cechy prawidłowej emisji głosu,
- budowa i funkcjonowanie układu respiracyjnego, fonacyjnego, artykulacyjnego i słuchu; metody badania głosu i słuchu,
- teorie powstawania głosu; rodzaje głosu ludzkiego; cechy głosu ludzkiego; różne możliwości głosowe osób zawodowo pracujących głosem.
- zaburzenia narządu głosu i choroby zawodowe głosu; regulacje prawne – ustawa dotycząca chorób zawodowych głosu,
- higiena i profilaktyka głosu; prezentacja wybranych publicznych wystąpień osób związanych z mediami – pozytywne i negatywne przykłady pracy głosem,
- praktyczna metoda pracy nad głosem; prawidłowa i nieprawidłowa postawa w pozycji siedzącej i stojącej; prawidłowy i patologicznych wdech oraz wydech; podparcie oddechowe; ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne; ćwiczenia w celu uzyskania rezonansu i wyrównania rejestrów – ćwiczenia wykonywane indywidualnie, w parach, w grupach,
- elementy fonetyki segmentalnej: prawidłowa wymowa samogłosek, spółgłosek sonornych i właściwych,
- elementy fonetyki suprasegmentalnej: podstawowe zasady posługiwania się głosem i elementami prozodycznymi mowy – intonacja, akcent; najczęściej występujące błędy wymowy i trudności artykulacyjne; wpływ użytego rejestru oraz barwy głosu na ekspresję i ładunek emocjonalny tekstu,
- ćwiczenia dykcyjne: ćwiczenia wyrazów, fraz, fragmentów i pełnych utworów literackich – indywidualnie, w parach, w grupach; indywidualne publiczne wystąpienie - przygotowanie prezentacji tekstu cudzego lub własnego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu emisji głosu; posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu,
- odróżniać właściwy sposób wydobywania głosu od nieprawidłowego; ma świadomość ważności jakości głosu w swojej pracy; zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu,
- dobrać odpowiednie ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne do możliwości głosowych swoich oraz dzieci i dorosłych z zaburzeniami głosowymi,
- scharakteryzować podstawowe zasady higieny i profilaktyki głosu, potrafi zastosować je w praktyce; potrafi wymienić i opisać choroby zawodowe narządu głosowego,
- doskonalić jakość konkretnych parametrów swojego głosu, wie jak mówić, aby uniknąć efektu męczliwości głosu; zna i potrafi wykorzystać różne techniki mówienia,
- pracować indywidualnie, w parach, w zespole i realizować wspólny cel.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu; bardzo dobra orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; doskonała znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu; dobra orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; doskonała znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu, dobra orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; dobra znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu; dobra orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; zadowalająca znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz przeciętna umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu; dostateczna orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; niezadowalająca znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz wyraźne braki w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu emisji głosu; niewystarczająca orientacja w tematyce związanej z higieną i profilaktyką głosu oraz chorobami narządu głosowego; niezadowalająca znajomość ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych oraz całkowity brak umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce.
Kryteria oceniania:
- test ze znajomości pojęć i terminów z zakresu emisji głosu – pytania jednokrotnego wyboru; pytania wielokrotnego wyboru; pytania opisowe,
- test ze znajomości pojęć i terminów z zakresu chorób narządu głosu oraz higieny i profilaktyki głosu – pytania jednokrotnego wyboru; pytania wielokrotnego wyboru; pytania opisowe,
- ocena poziomu aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach ćwiczeń i zadań,
- ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów podczas prezentowania wyników zadań,
- ocena końcowego wystąpienia publicznego,
- obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 1 godzinę nieusprawiedliwioną bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, red. A. Obrębowski, Poznań 2008.
M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
M. Oczkoś, Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, wyd. 2, Gdańsk 2003.
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: