Esej i inne gatunki krytyczne - spec. artystycznoliteracka 03-EGK-22PDL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
- opowiedzieć krótką historię eseju jako gatunku, dyskursu i horyzontu myślowego (wraz z jego prehistorią, odmianami oraz szkołami europejskimi, wybitnymi przedstawicielami)
- interpretować i analizować oraz czytać porównawczo i różnicować felietony, recenzje, reportaże, polemiki, dwugłosy i noty krytyczne, mowy, listy otwarte
- rozpoznawać gatunki krytyczne w poszczególnych tekstach oraz napisać własny tekst w zadanym gatunku
- napisać esej na dowolny temat, z wykorzystaniem w praktyce zdobytej wiedzy na temat gatunku
- rozpoznawać odmiany tematyczne eseju i umieć wskazać przykładowe wybitne realizacje, różnicować wymiar estetyczny i etyczny eseju
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w trakcie zajęć oraz podczas konsultacji, ocena pracy pisemnej
Literatura
Książki:
- „Kartografowie dziwnych podróży”. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku. Red. i wstęp M. Wyka. Oprac. K. Biedrzycki, Jarosław Fazan, Dorota Kozicka, Maciej Urbanowski, Joanna Zach. Kraków 2004.
- Kosmopolityzm i sarmatyzm. Antologia powojennego eseju polskiego. Wybór i oprac. D. Heck. Wrocław 2003.
- Polski esej. Studia pod red. M. Wyki. Kraków 1991.
- Hrabal, Kundera, Havel… Antologia czeskiego eseju. Oprac. Jacek Baluch. Kraków 2001.
- R. Sendyka, Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków 2006.
- A. Zawadzki, Nowoczesna eseistyka filozoficzna w piśmiennictwie polskim pierwszej połowy XX wieku. Kraków 2001.
Szkice, artykuły:
- T. W. Adorno, Esej jako forma. W: Sztuka i sztuki. Wybór esejów. Warszawa 1990.
- E. Bieńkowska, Sztuka eseju. „Znak” 1976, nr 1.
- Jolanta Brach-Czaina, Konstrukcja filozoficznego eseju. „Kwartalnik Filozoficzny” 1996, z. 2.
- K. Chmielewska, Jak możliwa jest poetyka (eseju)? „Teksty Drugie” 2001, nr 3-4.
- W. Głowala, Próba teorii eseju literackiego. W zbiorze: Genologia polska. Wybór tekstów. Warszawa 1983.
- M. Głowiński, Esej jako gatunek liberalny. (rozmawiał P. Szewc) „Rzeczpospolita”, Plus-Minus, 1997, nr 155.
- M. Głowiński, Esej i kicz. „Tygodnik Powszechny” 1999, nr 51-52.
- W. Hilsbecher, Esej o eseju. W: Tragizm, absurd i paradoks. Eseje. Warszawa 1972.
- J. Kott, Pół wieku polskiego eseju. „Zeszyty Literackie” 2001, nr 1.
- K. Kozłowski, Esej jako forma. W: Podróże do piekieł. O eseistyce B. Micińskiego. Poznań 1996.
- Mirosław Loba, Francuska szkoła pisania eseju. „Polonistyka” 1994, nr 2.
- G. Lukács, O istocie i formie eseju: list do Leo Poppera. W: Pisma krytyczno-teoretyczne G. L. 1908-1932. Warszawa 1994.
- M. P. Markowski, Czy możliwa jest poetyka eseju? W zbiorze: Poetyka bez granic. Warszawa 1995.
- M.P. Markowski, Pisać inaczej. W stronę postmodernistycznego eseju. „Ruch Literacki” 1994, nr 5/6.
- M. P. Markowski, Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: