Emisja głosu 03-EG-32PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do emisji głosu, budowanie świadomości głosowej,
- proces oddechowy - ćwiczenia oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej,
- ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia prawidłowej postawy, rozluźnianie stref mięśniowych odpowiedzialnych za prawidłowy oddech i fonację,
- ćwiczenia fonacyjne, artykulacja samogłosek,
- ćwiczenia artykulacyjne spółgłosek,
- ćwiczenia dykcji w zbitkach spółgłoskowych,
- poprawna dykcja i elementy prozodyczne w głośnym czytaniu,
- sztuka prezentacji,
- patologie głosu, choroby zawodowe, profilaktyka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zachowuje prawidłową postawę i stosuje rozluźnianie odpowiednich partii ciała nieodzowne dla dobrej emisji głosu,
- rozumie zależność efektywności głosowej od prawidłowego oddechu,
- stosuje techniki oddechowe wspomagające tworzenie głosu,
- planuje działania profilaktyczne w celu zapobieżenia zaburzeniom głosu,
- zna zasady poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych,
- rozumie znaczenie wyrazistości mówienia jako najbardziej istotnego elementu sztuki prezentacji,
- rozumie znaczenie mowy ciała w sztuce prezentacji,
- jest świadomy swoich możliwości ekspresji w uzależnieniu od warunków podejmowanego wysiłku głosowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza i umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza i umiejętności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza i umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza i umiejętności.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza i umiejętności.
Literatura
Zalecana literatura:
Przybysz Piwko, M. (ed.) 2006: Emisja głosu nauczyciela; Warszawa: CODN
Tarasiewicz, B. 2003. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas.
Toczyska, B. 2010. Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk: GWP.
Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. 2004. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław: Akademia Muzyczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: