Emisja głosu i wystąpienia publiczne 03-EG-21FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- krótkie omówienie budowy i działania aparatu mowy; higiena, profilatyka i opis stanów patologicznych narządu głosu,
- norma fonetyczna języka polskiego (zasady poprawnej akcentuacji, prawidłowej wymowy samogłosek nosowych, spółgłosek właściwych i sonornych oraz trudniejszych połączeń głoskowych w obrębie wyrazów),
- ćwiczenia praktyczne wspierające budowanie poprawnych nawyków związanych z pracą głosem i wystąpieiami publicznymi (ćw. relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, dykcyjne, interpretacyjne),
- analiza różnych typów wystąpień publicznych (np. filmu instruktażowego z platformy YouTube, dłuższego wywiadu z udziałem publiczności, wystąpienia z konferencji TED); omówienie podstawowych zasad autoprezentacji,
- ćwiczenia praktyczne: lektura i wygłaszanie różnego typu tekstów (np. popularnonaukowych, krótkiego wstępu do seansu filmowego).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student(ka):
- zna właściwe techniki i nawyki związane z pracą głosem,
- zna podstawowe zasady autoprezentacji,
- wykorzystuje wiedzę z zakresu kultury żywego słowa do kształtowania poprawnych i estetycznych wypowiedzi ustnych,
- potrafi przygotować się merytorycznie i technicznie do różnego typu wystąpień publicznych,
- wykazuje aktywną postawę w rozwijaniu profesjonalnych umiejętności związanych z wystąpieniami publicznymi.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach: dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; w przypadku drugiej i trzeciej nieobecności student powinien odpracować je podczas konsultacji; w przypadkach uzasadnionych podejmowane będą indywidualne decyzje,
- aktywność na zajęciach,
- przygotowanie kilkuminutowego wystąpienia na dowolny temat (np. związany z kierunkiem studiów, własnym hobby).
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka swobodnie operuje podstawową wiedzą dotyczącą kultury żywego słowa, zasad autoprezentacji i poprawnych nawyków w pracy głosem, rozumie ich znaczenie w swojej przyszłej pracy zawodowej; potrafi zanalizować różne typy wypowiedzi ustnych, odwołując się do literatury przedmiotu i własnych doświadczeń; przygotowane przez studenta/studentkę wystąpienie świadczy o profesjonalnym opanowaniu przez niego wielu różnych poznanych ćwiczeń i narzędzi.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student/studentka operuje podstawową wiedzą dotyczącą kultury żywego słowa, zasad autoprezentacji i poprawnych nawyków w pracy głosem; potrafi zanalizować różne typy wypowiedzi ustnych, odwołując się do własnych doświadczeń; przygotowane przez studenta studenta/studentkę wystąpienie świadczy o wykorzystywaniu przez niego kilku poznanych narzędzi i ćwiczeń.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka przywołuje kilka podstawowych wiadomości z zakresu kultury żywego słowa, zasad autoprezentacji i poprawnych nawyków w pracy głosem; potrafi zanalizować różne typy wypowiedzi ustnych; przygotowuje wystąpienie publiczne, choć niektóre aspekty wystąpień sprawiają mu jeszcze widoczne trudności mimo poznanych narzędzi i ćwiczeń.
dostateczny (dst; 3,0): student przywołuje kilka podstawowych wiadomości z zakresu kultury żywego słowa, zasad autoprezentacji i poprawnych nawyków w pracy głosem; przygotowuje wystąpienie publiczne, ale mimo poznanych narzędzi i ćwiczeń sprawia mu ono znaczne i widoczne trudności.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu kultury żywego słowa, zasad autoprezentacji i poprawnych nawyków w pracy głosem; nie przygotował się do wystąpienia zaliczeniowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Lektury obowiązkowe:
J.D. Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005 (fragmenty).
J. Donovan, TED: jak wygłosić mowę życia, tłum. P. Cieślak, Gliwice 2016 (fragmenty).
B. Dunaj, Zasady poprawnej wymowy polskiej, „Język Polski” 2006, z. 3, s. 161-172.
S. Sinek, Zaczynaj od dlaczego: jak wielcy liderzy inspirują innych do działania, tłum. Z. Waśko, Gliwice 2018 (fragmenty).
Lektury uzupełniające:
J. Bloch, Akcentowanie w telewizyjnych serwisach informacyjnych, „Poradnik Językowy” 2019, z. 3, s. 48-59.
P. Bucki, Prezentacje – po prostu! Szkoła wystąpień publicznych, Gliwice 2020.
H. Jadacka, Współczesne błędy wymawianiowe, „Poradnik Językowy” 2006, z. 10, s. 47-52.
Logopedia artystyczna, pod red. B. Kamińskiej, S. Milewskiego, Gdańsk 2016 (wybór).
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003 (fragmenty).
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2015 (także inne opracowania autorki: Sarabanda w chaszczach. Ćwiczenia samogłosek, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej); wybór.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: