Emisja głosu - spec. nauczycielska 03-EG-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- głos jako narzędzie pracy nauczyciela; anatomia i fizjologia narządu głosu,
- proces tworzenia głosu i jego rodzaje; technika mówienia; oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio,
- sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji; interpretacja głosowa tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim,
- zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji,
- przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu; higiena głosu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu. Zna terminologię używaną w emisji głosu. Ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu,
- potrafi wyjaśnić związek między oddychaniem a procesem mówienia. Posiada nawyki prawidłowego oddychania. Zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu,
- posiada nawyki prawidłowej fonacji. Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek,
- zna zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory oraz ich rolę w prawidłowej fonacji. Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady, poprawnej polszczyzny (kultura języka),
- ma podstawową wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i patologii narządu mowy. Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
Ocena aktywności i wykonanych w czasie zajęć ćwiczeń. Ocena przygotowanej interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych.
Ocenie podlegają następujące elementy:
- zasób wiedzy uzyskanej w ramach zajęć i dzięki pracy własnej,
- opanowanie zdolności higienicznego i świadomego posługiwania się narządem mowy,
- umiejętność interpretacji głosowej tekstu (przedstawienie interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych).
Literatura
Zalecana lektura jest dostępna na stronie emisji głosu UAM: http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: