Edukacja audiowizualna - spec. nauczycielska 03-EAU-22PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wartość obcowania ze sztuką w edukacji; wychowanie estetyczne na lekcjach języka polskiego,
- instytucje kultury w kształceniu polonistycznym: galeria, muzeum, teatr, biblioteka,
- sztuki wizualne w kształceniu polonistycznym: malarstwo, fotografika, grafika,
- wychowawcza i terapeutyczna rola teatru (dla dzieci i młodzieży) w kształceniu polonistycznym,
- muzyka, film i literatura na lekcjach języka polskiego,
- film animowany na lekcjach języka polskiego,
- film fabularny jako wartość estetyczna i pomoc dydaktyczna,
- kulturotwórcza rola nowych mediów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie wartość kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki dla rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i estetycznego ucznia oraz podniesienia jego umiejętności polonistycznych,
- potrafi zorganizować i zaprojektować współpracę z instytucjami kultury oraz rozumie wagę uczestnictwa w kulturze dla rozwoju ucznia,
- potrafi dokonać wyboru artefaktów z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów, stosując kryteria pedagogiczne, psychologiczne i artystyczne i uzasadniając decyzje w oparciu o wiedzę pedagogiczno-psychologiczną i znajomość kultury,
- potrafi zaprojektować działania dydaktyczne (lekcję, projekt, zdarzenie artystyczne, wycieczkę) z wykorzystaniem różnych dziedzin sztuki i instytucji kultury,
- potrafi skutecznie motywować uczniów do kontaktu ze sztuką oraz samodzielnej twórczości także z wykorzystaniem nowych mediów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, pogłębione rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, właściwe rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, rozumienie podstawowych zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, brak zrozumienia zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
W. Bobiński, Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie Słuchać-znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 159-197, s. 237-261.
B. Gromadzka, O potrzebie doświadczenia estetycznego w edukacji, w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 13-23 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html lub B. Gromadzka, Myśleć jak artysta. Jeszcze raz o kontakcie ze sztuką jako źródle postawy twórczej, w, Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, Katowice 2016, t. 2, s. 101-118.
A. Janus-Sitarz, Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 131-159.
R. Kochanowicz, Fantastyka grywalna, czyli czym żywią się gry cyfrowe. Na przykładzie „Mass Effect: Andromeda”, w, Fantastyka. Pajdologia. Dydaktyka, red. R. Kochanowicz, A. Gis, Poznań 2018, s. 107-121.
MA. Leszczyńska, Wychowanie (soma)estetyczne w koncepcji R. Shustermana w, Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji artystycznej, Warszawa 2010, s. 344-366.
B. Niklewicz, Obrazy muzyki. Przekład intersemiotyczny muzyki na plastykę na lekcjach języka polskiego w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 243-253 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html
Wokół funkcji teatru, w, Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży, red. M. Wiśniewska, M. Wróblewski, Toruń 2016, s. 23-67.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: