Mistrzowie kina: Dwie wizje kina postmodernistycznego 03-DWK-12FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie teoretycznych ram postmodernizmu w odniesieniu do współczesnej kinematografii,
- dogłębna analiza początków popularności Petera Greenawaya na przykładach jego twórczości z tzw. złotej ery lat 80. ("Zet i dwa zera" oraz "Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek),
- dyskusja wokół eksperymentu z formą przekraczania granic pomiędzy mediami na przykładzie projektów wideo i wystaw multimedialnych Petera Greenawaya,
- kompleksowa charakterystyka transmedialnych filmów Petera Greenwaya ("Eisenstein w Meksyku" oraz "Goltzius and the Pelican Company"),
- omówienie zagadnień zwrotu cielesnego, synestezyjnego odbioru i dyskusji nad końcem kina w kontekście całościowego spojrzenia na twórczość Petera Greenawaya,
- analiza formalna filmu "Wielkie piękno" Paola Sorrentina w kontekście powrotu do antycznych kategorii estetycznych,
- dyskusja na temat anglojęzycznych dzieł Paola Sorrientina ("Młodość" i "Wszystkie odloty Chevenne'a) - omówienie różnić i podobieństw do dzieł włoskich,
- kompleksowa analiza filmu "The Hand of God" Paola Sorrentina w kontekście kategorii pamięci i nostalgii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:
- student/ka w pogłębionym stopniu rozumie specjalistyczną terminologię wykorzystywaną w badaniach tekstów kultury, głównie literackich i filmowych,
- student/ka w pogłębionym stopniu zna powiązania filmoznawstwa z literaturoznawstwem oraz innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi (jak teatrologia, medioznawstwo), pozwalające na integrowanie wiedzy z zakresu rozmaitych dyscyplin naukowych a także dostrzeganie złożonych zależności między nimi,
- student/ka w pogłębionym stopniu rozumie metody analizy, interpretacji, etycznego i estetycznego wartościowania oraz problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o filmie, literaturze i nowych mediach,
- student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem nowej wiedzy (z zakresu filmoznawstwa, literaturoznawstwa, medioznawstwa czy teatrologii), a także formułować na tej podstawie krytyczne sądy,
- student/ka potrafi merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułować na tej podstawie złożone wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania,
- student/ka jest gotowa formułować opinię krytyczne o zjawiskach i wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz prezentować opracowania krytyczne, z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka wyróżnia się dogłębnym zrozumieniem tematyki poruszanej w trakcie zajęć „Mistrzowie kina: Dwie wizje kina postmodernistycznego” oraz podejmuje własne próby analizowania filmów i projektów multimedialnych przy pomocy wiedzy zdobytej na zajęciach. Student/ka potrafi zreferować przedstawione w trakcie zajęć zagadnienia związane z postmodernizmem jako zjawiskiem filmowym i społecznym.
dobry plus (+db; 4,5): student/ka w pełni rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi je wyjaśnić oraz wskazać zabiegi stylistyczne i narracyjne stosowane przez twórców omawianych na zajęciach oraz będące egzemplifikacją postmodernizmu filmowego.
dobry (db; 4,0): student/ka rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi wyjaśnić większość z nich wskazać zabiegi stylistyczne i narracyjne stosowane przez twórców omawianych na zajęciach oraz będące egzemplifikacją postmodernizmu filmowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka w stopniu poprawnym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem pojęć z zakresu teorii postmodernistycznych lub ze wskazaniem zabiegów stylistycznych i narracyjnych stosowanych przez twórców omawianych na zajęciach oraz będących egzemplifikacją postmodernizmu filmowego.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka w stopniu dostatecznym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem pojęć z zakresu teorii postmodernistycznych lub ze wskazaniem zabiegów stylistycznych i narracyjnych stosowanych przez twórców omawianych na zajęciach oraz będących egzemplifikacją postmodernizmu filmowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie tematyki poruszanej w trakcie zajęć. Nie potrafi wyjaśnić pojęć z zakresu teorii postmodernistycznych ani wskazać zabiegów stylistycznych i narracyjnych stosowanych przez twórców omawianych na zajęciach oraz będących egzemplifikacją postmodernizmu filmowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Jean-Francois Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm, w: tegoż, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982-1985, tłum. Jacek Migasiński, Warszawa 1998.
Brian McHale, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, w: Postmodernizm: antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, tłum. Michał Paweł Markowski, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1996.
Fredric Jameson, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, w: Postmodernizm: antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, tłum. Przemysław Czapliński, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1996.
Maciej Stasiowski, Atlas rzeczy niestałych: strategie, struktury i chwyty literackich metafikcji w twórczości Petera Greenawaya, Kraków 2014.
Fatima Chinita, I Sing the Body Synaesthetic: Cinema Embodiment in Peter Greenaway's ‘Goltzius and the Pelican Company’, w: Image Embodiment: New Perspectives of the Sensory Turn, no. 2 (2016), s. 86–107.
Russell Kilbourn, The Cinema of Paolo Sorrentino: Commitment to Style, New York 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: