Dyskurs jako struktura i jako proces (norma i zaburzenia - dyspragmatyzm) - spec. logopedyczna 03-DSP-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- lingwistyka tekstu, początki dyscypliny, rozwój; kierunki badań nad tekstem; podstawowa siatka terminologiczna,
- główne wyznaczniki tekstowości; komunikacyjno-działaniowy kierunek badań nad tekstem; pojęcie dyskursu; typy dyskursów,
- od modalności jako kategorii zadaniowej do modalności jako kategorii tekstologicznej; modalność a metatekst,
- temat w tekście; pojęcie makrostruktury i superstruktury; perspektywa funkcjonalna zdania,
- spójność tekstu; koherencja a kohezja; wykładniki spójności; delimitatory; relacja izotopii,
- specyfika prawopółkulowych zaburzeń mózgu; etiologia dyspragmatyzmu,
- tzw. teksty w normie i teksty w pragnozji i schizofazji - analiza porównawcza,
- RHLB-PL - przegląd tekstów do badań językowych i komunikacyjnych funkcji prawej półkuli mózgu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- właściwie stosować podstawową terminologię z lingwistyki tekstu,
- przeprowadzić analizę tekstu (w tzw. normie i patologii) z uwzględnieniem dostępnych narzędzi badawczych,
- wykazać się podstawową wiedzą na temat mózgowej organizacji pragmatyki językowej,
- scharakteryzować językowe wykładniki dyspragmatyzmu,
- opisać jakościowe i ilościowe metody używane w badaniach zaburzeń pragmatyki językowej,
- scharakteryzować schizofazję i jej językowe wykładniki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): w pełni przyswojone zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu; bardzo dobra znajomość siatki pojęciowej; szczegółowa wiedza na temat prawopółkulowych zaburzeń mózgu; bardzo dobre przygotowanie do samodzielnej analizy tekstu (teksty w tzw. normie i tzw. patologii); wysoki poziom aktywności; bardzo dobra ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację lub z pisemnego kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): w pełni przyswojone zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu; bardzo dobra znajomość siatki pojęciowej; wiedza na temat prawopółkulowych zaburzeń mózgu; bardzo dobre przygotowanie do samodzielnej analizy tekstu (w tzw. normie i tzw. patologii); wysoki poziom aktywności; dobra ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację lub z pisemnego kolokwium.
dobry (db; 4,0): w dobrym stopniu przyswojona problematyka z zakresu lingwistyki tekstu; dobra znajomość siatki pojęciowej; wiedza na temat prawopółkulowych zaburzeń mózgu; dobre przygotowanie do samodzielnej analizy tekstu (w tzw. normie i tzw. patologii); aktywność; dobra ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację lub z pisemnego kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zagadnienia z lingwistyki tekstu przyswojone w okrojonym zakresie; niepełna znajomość siatki pojęciowej; niewyczerpujący opis prawopółkulowych zaburzeń mózgu; problemy związane z analizą tekstu (w tzw. normie i tzw. patologii); słaba znajomość literatury przedmiotu; dostateczna ocena uzyskana za przygotowaną prezentację lub z pisemnego kolokwium.
dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki dotyczące zagadnień z zakresu lingwistyki tekstu; problemy związane z rozumieniem podstawowych terminów i ich poprawnym użyciem; błędy w opisie prawopółkulowych zaburzeń mózgu; kłopot z przygotowaniem samodzielnej analizy tekstu; liczne błędy i nieścisłości w prezentacji lub pisemnym kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieznajomość problematyki z zakresu lingwistyki tekstu oraz zagadnień dotyczących prawopółkulowych zaburzeń mózgu; brak podstaw do przygotowania samodzielnej analizy tekstu w tzw. normie i tzw. patologii; niedostateczna ocena za prezentację lub z pisemnego kolokwium.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa, s. 22-75.
Dobrzyńska T., 1993, Tekst. Próba syntezy, Warszawa.
Grzegorczykowa R., 2001, Problemy modalności, [w:] tejże, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, s. 121-136.
Jędrzejko E., 2002, Modalność − kategoria opisowa stylistyki i tekstologii lingwistycznej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 9, Poznań, s. 57-67.
Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa, s. 161-177.
Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku pragnozji, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, pod red. S. Grabiasa, J. Panasiuk i T. Woźniaka, Lublin, s. 919-929.
Pąchalska M., MacQueen B. D., 2008, Mózg i pragmatyka, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, pod red. Ł. Domańskiej, A. R. Borkowskiej, Lublin, s.195-232.
Pluskota J., 1998, Metatekst w tekstach felietonów Stefana Kisielewskiego, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Językoznawcza, V (XXV), Poznań, s. 93-133.
Rutkiewicz-Hanczewska M., 2016, Anomia prawopółkulowa (nazywanie konfrontacyjne u chorych z udarem w półkuli prawej), [w:] tejże, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań, s. 253-302.
Rutkiewicz-Hanczewska M., 2017, Specyfika prawopółkulowego przetwarzania informacji w świetle najnowszych badań, [w:] Mózg − język – komunikacja, pod red. M. Rutkiewicz-Hanczewskiej, J.Sławek i E. Kaptur, Poznań, s.169-185.
Warnke I., 2009, Żegnaj tekście – witaj dyskursie? O sensie i celu poststrukturalistycznego uwolnienia pojęcia tekstu, [w:] Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy, pod red. Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachura i M. Smykały, Wrocław, s. 343-360.
Wierzbicka A., 1971, Metatekst w tekście, [w:] O spójności tekstu, pod red. M. R. Mayenowej, Wrocław − Warszawa – Kraków – Gdańsk.
Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków, s.15-68, 71-105.
Woźniak T., 2005, Narracja w schizofrenii, Lublin.
Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, s. 49-73, 113-163.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: