Dziennikarstwo specjalistyczne - spec. dziennikarstwo i public relations 03-DS-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- specjalizacja/kryteria, czynniki, parametry,
- segmentacja rynku medialnego; odbiorca,
- medium specjalizuje?,
- kryterium temporalne,
- czy istnieją gatunki wyspecjalizowane?,
- specjalizacja funkcjonalna,
- dziennikarstwo naukowego; co to jest nauka w ogóle, a co to jest nauka w mediach?; popularyzacja nauki; technika,
- dziennikarstwo kulturalne; zakresy tematyczne, media, odbiorcy; opis, omówienie, recenzje, krytyka,
- dziennikarstwo medyczne; kwestie etyczne, warsztatowe; zakresy tematyczne i gatunkowe - od porady po artykuł encyklopedyczny,
- dziennikarstwo kulinarne; modele dyskursów kulinarnych; od żywienia po wykład kulturoznawczy,
- poradnictwo - zakresy, normy, odpowiedzialność, zaufanie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- rozpoznawać typy specjalizacji w zależności od uwzględnianych parametrów (temat, nadawca, odbiorca, periodyzacja/aktualność, gatunek itp.),
- czynnie uczestniczyć w zespołowej pracy twórczej i krytycznej (obmyślić i zdefiniować koncepcję pracy w grupie, podzielić obowiązki w grupie, zaprezentować swoje stanowisko),
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu dziennikarstwa specjalistycznego i studiów nad gatunkami,
- napisać tekst na wybrany przez siebie lub zlecony temat,
- dokonać ustnej i pisemnej analizy krytycznej i interpretacji tekstów powstałych w ramach pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość rodzajów specjalizacji, bardzo dobra znajomość obszarów przynależnych do dziennikarstwa naukowego, kulturalnego, medycznego, kulinarnego i poradnictwa, bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, bardzo dobra umiejętność samodzielnego pisania oraz współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy, bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bardzo wysoka kultura dyskusji, bardzo wysoka świadomość etyczna związana z pracą zespołową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – pisania i współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy i ich krytycznego analizowania.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość rodzajów specjalizacji, dobra znajomość obszarów przynależnych do dziennikarstwa naukowego, kulturalnego, medycznego, kulinarnego i poradnictwa, dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, dobra umiejętność samodzielnego pisania oraz współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy, dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, wysoka kultura dyskusji, wysoka świadomość etyczna związana z pracą zespołową.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość rodzajów specjalizacji, zadowalająca znajomość obszarów przynależnych do dziennikarstwa naukowego, kulturalnego, medycznego, kulinarnego i poradnictwa, zadowalająca umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, zadowalająca umiejętność samodzielnego pisania oraz współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy, zadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, kultura dyskusji na poziomie zadowalającym, świadomość etyczna związana z pracą zespołową na zadowalającym poziomie.
dostateczny (dst; 3,0): średnia znajomość rodzajów specjalizacji, nikła znajomość obszarów przynależnych do dziennikarstwa naukowego, kulturalnego, medycznego, kulinarnego i poradnictwa, słaba umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, słaba umiejętność samodzielnego pisania oraz współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy, słaba umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, niska kultura dyskusji, świadomość etyczna związana z pracą zespołową na niskim poziomie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość rodzajów specjalizacji, niezadowalająca znajomość obszarów przynależnych do dziennikarstwa naukowego, kulturalnego, medycznego, kulinarnego i poradnictwa, brak umiejętności samodzielnego komentowania prac teoretycznych, brak umiejętności samodzielnego pisania oraz współredagowania tekstów dziennikarskich dla konkretnego odbiorcy, brak umiejętności krytycznego analizowania tekstów cudzych, kultura dyskusji na poziomie niezadowalającym, świadomość etyczna związana z pracą zespołową na niezadowalającym poziomie.
Kryteria oceniania:
- ocena pracy pisemnej,
- ocena aktywności w trakcie zajęć,
- ocena głosu w dyskusji,
- ocena efektów pracy zespołowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zalecana literatura:
Krystyna Biełach, Alicja Orzechowska, Tomasz Stypułkowski, Wojciech Szmit, Przedsiębiorczość /moduł 1, część 1A/, s. 7-26. Lektura dostępna pod adresem: http://www.pfrr.pl/file?path=attachment.path&id=ekokluby_przedsiebiorczosc_tekst.pdf
Małgorzata Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, rozdział 2 i 10, Warszawa 2012, s. 37-60.
Mateusz Halawa, Życie codzienne z telewizorem, rozdział 1, 2, 3 (dla chętnych i 4), Warszawa 2006.
Hans Mathias Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, przeł. Artur Kożuch, Kraków 2008.
Alicja Kusińska, Segmentacja rynku i typologia konsumentów, rozdział 3, Warszawa 2009, s. 83-213.
Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, część 1, rozdział 5, Kraków 2008, s. 91-110.
Marianna Michałowska, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012 /część 4.1 i 4.2/.
Jan Miodek i Monika Zaśko-Zielińska (red.), O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, Wrocław 2002 [teksty Anny Starzec i Tomasza Piekota/.
Marek Palczewski, Monika Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006 [2 teksty do wyboru]
Magdalena Steciąg, Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006 /część 1, rozdział 2/.
Katarzyna Taborska i Wojciech Kuska (red.), Literatura w mediach. Media w literaturze. Doświadczenia odbioru, Gorzów Wlkp. 2010 /teksty Marka Kaźmierczaka, Barbary Popiel i Katarzyny Taborskiej/.
Paweł Walewski, Mówić o lęku, nadziei i bólu, [w:] Andrzej Skworz i Andrzej Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: