Dziennikarstwo online - spec. dziennikarska 03-DON-22PDL
1. Teoria mediów online. Rodzaje treści internetowych, kanały, formy i formaty, konwergencja mediów inernetowych.
2. Analiza wybranych portali i wortali pod względem układu typograficznego, zawartości i kompozycji kontentu, użyteczności strony.
3. Kontent internetowy. Tekst w sieci – architektonika artykułu online, „przyjazne”, zasięgowe gatunki i formaty, fotografia i infografika.
4. Tekst dziennikarski a informacja prasowa. Warsztat przekształcania treści.
5. Mulitnarzędziowy tekst w sieci. Mechanizm powstawania sieciowego artykułu głównego i artykułów pobocznych, nowe narzędzia – life streaming, video, post na Facebooku oraz wpis na Twitterze.
6. Google Analytics. Mechanizm sprzedażowy – sposoby działania systemu, panel zarządzania stroną WWW, SEO, SEM oraz Google AdWords.
7. Warsztat Google’a. Zajęcia praktycznie z pisania tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę, tzw. pisanie SEO (słowa kluczowe, metateksty, zasięg organiczny).
8. Blog i vlog. Zasady tworzenia materiałów na bloga i wideobloga, mechanizmy promocyjne i sposoby prowadzenia narracji na stronie, kanale YouTube i Vimeo.
9. Social media. Zasady funkcjonowania mediów społecznościowych, aspekty prawne, relacje nadawczo-odbiorcze, najpopularniejsze sposoby komunikowania się z odbiorcą.
10. Warsztat Facebooka. Tworzenie angażujących postów na Facebooku.
11. Warsztat Twittera. Sposoby przedstawiania opinii z pomocą krótkich komunikatów, umiejętność tworzenia hasztagów.
12. Warsztat strategii i kreacji. Przygotowywanie koncepcji portali internetowych z wykorzystaniem wszystkich poznanych narzędzi online.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Student:
a) ma rozszerzoną wiedzę o mediach online, zwłaszcza mediach społecznościowych,
b) potrafi porozumiewać się na gruncie zawodowym przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych, potrafi także tak profilować komunikaty, by były skuteczne w zależności od miejsca i sytuacji, w której się znajduje,
c) umie rozpoznać cechy grupy docelowej, do której adresowany jest komunikat oraz zastosować tę wiedzę w praktyce,
d) potrafi samodzielnie skonstruować przydatne zawodowo teksty/treści i je przekonująco zaprezentować,
e) umie nazwać i pragmatycznie wykorzystać różne style, konwencje, gatunki, kody, wykazując się przy tym kreatywnością i strategicznym myśleniem,
f) potrafi pracować w zespole, analizując, oceniając i tworząc projekty internetowe.
Kryteria oceniania
a) aktywność w trakcie zajęć
b) poziom przygotowanej pracy zaliczeniowej i sposób jej prezentacji
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość wszystkich technik tworzenia treści internetowych, wysoka znajomość narzędzi dziennikarstwa online, wysoki stopień kreatywności
i merytoryczności przy tworzeniu tekstów online’owych oraz bardzo dobra umiejętność ich prezentowania,
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami,
4,0 – możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat technik tworzenia treści internetowych, narzędzi mediów online, a także średni stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu materiałów i ich prezentacji,
3,5 – zadowalająca umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych,
a także narzędzi mediów online, tworzone teksty i prezentacje wykazujące wysoki stopień schematyczności, braki merytoryczne,
3,0 – dostateczna umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych,
a także narzędzi mediów online, tworzone teksty online’owe nieodbiegające
od schematów, pozbawione kreatywności, dopuszczalne błędy merytoryczne,
2,0 – niedostateczna wiedza na temat technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi dziennikarstwa internetowego, tworzone teksty niepoprawne, niekreatywne, z niedopuszczalną liczbą błędów merytorycznych.
Literatura
A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting, Gliwice 2017.
B. Stawarz-García, Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Warszawa 2017.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
H. Hoeks, E. Lentjes, Triumf typografii. Kultura, komunikacja, Kraków 2017.
J. Kall, Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki, Warszawa 2015.
L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Gliwice 2013.
M. Stączek, Storytelling, Sztuka opowiadania przekonujących i ciekawych historii dla lidera, trenera, sprzedawcy, Warszawa 2014 .
P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2017.
T. Cisak, P. Nowacki, E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu, Gliwice 2012.
Artykuły online:
https://www.copywriting.pl/jak_pisac_teksty_dla_stron_internetowych/
https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html
https://arturjablonski.com/jak-pisac-teksty-seo/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/25/darmowe-narzedzia-do-tworzenia-infografik
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: