Dziennikarstwo online - spec. dziennikarska 03-DO-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- teoria mediów online; rodzaje treści internetowych, kanały, formy i formaty, konwergencja mediów internetowych,
- analiza wybranych portali i wortali pod względem układu typograficznego, zawartości i kompozycji kontentu, użyteczności strony,
- kontent internetowy; tekst w sieci – architektonika artykułu online, „przyjazne”, zasięgowe gatunki i formaty, fotografia i infografika,
- tekst dziennikarski a informacja prasowa; warsztat przekształcania treści,
- mulitnarzędziowy tekst w sieci; mechanizm powstawania sieciowego artykułu głównego i artykułów pobocznych, nowe narzędzia – life streaming, video, post na Facebooku oraz wpis na Twitterze,
- Google Analytics; mechanizm sprzedażowy – sposoby działania systemu, panel zarządzania stroną WWW, SEO, SEM oraz Google AdWords,
- warsztat Google’a; zajęcia praktycznie z pisania tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę, tzw. pisanie SEO (słowa kluczowe, metateksty, zasięg organiczny),
- blog i vlog; zasady tworzenia materiałów na bloga i wideobloga, mechanizmy promocyjne i sposoby prowadzenia narracji na stronie, kanale YouTube i Vimeo,
- social media; zasady funkcjonowania mediów społecznościowych, aspekty prawne, relacje nadawczo-odbiorcze, najpopularniejsze sposoby komunikowania się z odbiorcą,
- warsztat strategii i kreacji; przygotowywanie koncepcji portali internetowych z wykorzystaniem wszystkich poznanych narzędzi online.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna w podstawowym stopniu zagadnienia związane z nowymi mediami komunikacyjnymi i ich społeczno-kulturowym znaczeniem,
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dla celów badawczych lub zawodowych; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności ogólne i dziedzinowe oraz zawodowe, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego i opiekuna praktyki zawodowej,
- potrafi wykazać się znajomością gatunków, konwencji oraz stylów w zakresie twórczego pisania,
- potrafi stosować w sytuacjach profesjonalnych podstawową wiedzę o odbiorcach usług kulturalnych, edukacyjnych, medialnych i/lub promocyjno-reklamowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość wszystkich technik tworzenia treści internetowych, wysoka znajomość narzędzi dziennikarstwa online, wysoki stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu tekstów online’owych oraz bardzo dobra umiejętność ich prezentowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat technik tworzenia treści internetowych, narzędzi mediów online, a także średni stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu materiałów i ich prezentacji.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi mediów online, tworzone teksty i prezentacje wykazujące wysoki stopień schematyczności, braki merytoryczne.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi mediów online, tworzone teksty online’owe nieodbiegające od schematów, pozbawione kreatywności, dopuszczalne błędy merytoryczne.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza na temat technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi dziennikarstwa internetowego, tworzone teksty niepoprawne, niekreatywne, z niedopuszczalną liczbą błędów merytorycznych.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting, Gliwice 2017.
B. Stawarz-García, Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Warszawa 2017.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
H. Hoeks, E. Lentjes, Triumf typografii. Kultura, komunikacja, Kraków 2017.
J. Kall, Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki, Warszawa 2015.
L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Gliwice 2013.
M. Stączek, Storytelling, Sztuka opowiadania przekonujących i ciekawych historii dla lidera, trenera, sprzedawcy, Warszawa 2014.
P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2017.
T. Cisak, P. Nowacki, E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu, Gliwice 2012.
Artykuły online:
https://www.copywriting.pl/jak_pisac_teksty_dla_stron_internetowych/
https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html
https://arturjablonski.com/jak-pisac-teksty-seo/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/25/darmowe-narzedzia-do-tworzenia-infografik
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: