Dramat w muzyce - międzywydziałowa spec. operologiczna 03-DM-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- koncepcje dramatu: teatralna, literacka, performatywna,
- teorie korespondencji i syntezy sztuk w estetyce XVI-XX wieku,
- koncepcje związków literatury i muzyki (wybrane przykłady),
- struktury dialogowe w muzyce (madrygał, koncert),
- dramat w strukturze kantaty,
- formy liturgiczne dramatu w muzyce - pasja,
- oratorium,
- dramat jako źródło opery,
- przemiany tematu i ekspresji dramatycznej w różnych formach literackich, literacko-muzycznych i muzycznych,
- dramat i dramatyczność w muzyce programowej XIX i XX wieku,
- koncepcje muzycznych korzeni dramatu,
- koncepcja dramatu muzycznego R. Wagnera,
- dramat jako partytura teatralna dla opery,
- dramat w muzyce/dramat z muzyką - muzyka teatralna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii estetycznych dotyczących związków muzyki i literatury oraz teatru,
- potrafi definiować pojęcia: dramat, dramatyczność, muzyczność, muzyczność literatury, rozumie ich zależność od ogólniejszych koncepcji estetycznych i filozoficznych,
- rozumie znaczenie ogólnych przemian w kulturze dla wykształcenia się różnorodnych koncepcji dzieła muzycznego i dzieła dramatycznego,
- potrafi wskazać i umieścić we właściwym kontekście estetycznym i historycznym postaci wybranych twórców, których dzieła realizują związki dramatu i muzyki,
- umie analizować i nazywać struktury dramatyczne w muzyce rożnych stylów i gatunków,
- rozumie potrzebę sięgania po różnorodne źródła z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii, muzykologii, posiada umiejętność ich samodzielnego doboru i wykorzystania.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
dobry plus (+db; 4,5): dobra i w niektórych obszarach bardzo dobra się wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, braki i niedociągnięcia w niektórych zakresach o mniejszym znaczeniu w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, w niektórych ważnych zakresach błędy i niedociągnięcia w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, błędy faktograficzne, brak zrozumienia procesów i szerszych zjawisk w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych.
Kryterium oceniania: zaliczenie na podstawie kolokwium.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej. Przeł. Z. Skowron. Kraków 1997.
D. Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze. Oprac. B. Koncewicz. Wrocław 2006 (tu: t.1, Teatrologia i dramatologia; Teatralność i sceniczność).
R.D. Golianek, Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja. Poznań 1998.
C.Dahlhaus, Estetyka muzyki. Przeł. Z. Skowron. Warszawa 2007.
K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Poznań 2006.
Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych. Red. A. Hejmej. Kraków 2002.
M. Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego. Wrocław 2009.
Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz Bibliotece Uniwersyteckiej UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: