Elementy dokumentalistyki literackiej i teatralnej - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-DLT-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- kategorie dokumentów,
- główne dziedziny dokumentalistyki literackiej (bibliologia, bibliografia),
- główne dziedziny i obiekty dokumentalistyki teatralnej (i innych sztuk),
- elementy tekstologii i edytorstwa,
- historia – kultura – biografia (i biografistyka),
- elementy bibliotekoznawstwa, archiwistyki i muzeologii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- określić różnorodne przedmioty i obiekty pracy dokumentalisty,
- wyodrębnić i rozpoznać specyfikę pracy instytucji prowadzących prace dokumentacyjne (biblioteki, muzea, archiwa),
- określić historyczny wymiar prac dokumentacyjnych (początki i ewolucja głównych instytucji, form i metod dokumentalistycznych),
- rozpoznać metodykę pracy poszczególnych instytucji dokumentacyjnych,
- przeprowadzić podstawowe czynności dokumentacyjne w głównych obszarach pracy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): najwyższa jakość wykonanej pracy zaliczeniowej; wysoka aktywność frekwencyjna i udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, nieco niższa frekwencja lub mniejsza aktywność na zajęciach.
dobry (db; 4,0): dobra jakość wykonanej pracy zaliczeniowej; wysoka aktywność frekwencyjna i udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca jakość wykonanej pracy zaliczeniowej; zadowalająca frekwencja na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca jakość wykonanej pracy zaliczeniowej; dostateczna frekwencja na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom pracy zaliczeniowej lub jej brak; niezadowalający udział w zajęciach.
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna i sposób prezentacji pracy zaliczeniowej,
- frekwencja obecności na zajęciach,
- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna.
Praktyki zawodowe
W powiązaniu z programem specjalności dokumentalistyczno-bibliotekarskiej. Studenci mogą odbywać praktyki między innymi w bibliotekach naukowych i publicznych, a także w archiwach państwowych i branżowych.
Literatura
Zalecana literatura:
Bibliografia. Metodyka i organizacja, red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 2000.
Bibliotekarstwo, wyd. II uzup. i rozszerz., red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 1998.
B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.
J. Czachowska, Rozwój bibliografii literackiej w Polsce, Warszawa 1979.
J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977 (i in.).
A. Ganeri , Od pióra trzcinowego do edytora tekstu. Historia pisma i druku, Warszawa 1998.
S. Kubów, Sylwetki polskich bibliologów, Ossolineum, 1983.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2006.
Metodyka pracy archiwalnej pod red. S. Nawrockiego i S. Sierpowskiego, Poznań 2001.
Nad złoto droższe. Skarby Biblioteki Narodowej, red. H. Tchórzewska-Kabata, W-wa 2000.
J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (nast. 1992).
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2005.
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
Z. Wojtkowiak, Nauki pomocnicze historii najnowszej, źródłoznawstwo: źródła narracyjne, pamiętniki, tekst literacki, Poznań 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: