Dziedzictwo kulturowe Polski I 03-DKP1-11JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Podział Polski na regiony (w ujęciu współczesnym i historycznym); podział na województwa; największe miasta; podział fizyczny.
2. Wprowadzenie terminologiczne: definicja kultury, dziedzictwa kultury i jego typów; ochrona dziedzictwa kultury.
3. Moduł wyjazdowy (terenowy), proponowane warsztaty (6 do wyboru):
- Poznań – w kontekście początków polskiej państwowości (Ostrów Lednicki),
- Poznań – wieloetniczny, wieloreligijny i wielokulturowy (Polacy, Żydzi, Niemcy, Romowie),
- Gniezno – pierwsza stolica Polski,
- Biskupin – pradzieje Polski,
- Dziekanowice – początki polskiej państwowości i kultura ludowa Wielkopolski,
- Kórnik – pałac, biblioteka, arboretum,
- Słupsk – językowe i kulturowe aspekty dawnego pogranicza polsko-niemieckiego,
- Człuchów – i jego krzyżacka historia,
- Wdzydze Kiszewskie – kaszubska kultura ludowa,
- Zielona Góra – historyczna ziemia lubuska,
- Wielkopolski Park Narodowy – dziedzictwo naturalne.
4. Ewaluacja.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wymienić regiony Polski i krótko je scharakteryzować pod względem dziedzictwa kulturowego,
- wskazać najważniejsze zagadnienia związane z rolą dziedzictwa kulturowego,
- wymienić najważniejsze formy ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce,
- bliżej scharakteryzować miejsca i regiony, które poznał/a w czasie zajęć,
- przygotować sprawozdanie w wyjazdu do miejsca związanego z ochroną dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, bardzo dobra umiejętność posługiwania się terminologią, bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie wyrażania samodzielnych opinii dotyczących problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, dobra umiejętność posługiwania się terminologią, dobra umiejętność samodzielnego komentowania problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności wypowiadanie się na temat problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się podstawową terminologią, wyróżniająca się bardzo dużym stopniem niesamodzielności wypowiadanie się na temat problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, niezadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, brak umiejętności wypowiadania się na temat problemów i dylematów związanych z dziedzictwem kulturowym Polski.
Literatura
Zalecana literatura:
Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. A. Rottermund, Warszawa 2014, https://www.unesco.pl/dlaczegoijak/Dlaczego_i_jak_w_nowoczesny_sposob.pdf
W. Molik, Dziedzictwo kulturowe Wielkopolski, „Przegląd Zachodni” 2016, nr 2, s. 7-22,
https://szlakpiastowski.pl/aktualnosci/82-dziedzictwo-kulturowe-wielkopolski-w-internecie
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: