Dydaktyka języka polskiego cz. 2 - ćwiczenia 03-DJPW-r1HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- dominanty kształcenia polonistycznego w liceum: kształcenie literackie i kulturowe akcentujące aspekty egzystencjalne, związek z dziedzictwem kulturowym i dialog z tradycją, rozwój kompetencji językowej rozumianej jako podstawa rozumienia tekstów oraz sposób komunikowania się ze światem, tworzenie własnych tekstów z uwzględnieniem zasad retoryki, refleksyjny odbiór przekazów medialnych,
- miejsce przedmiotu „język polski” na III etapie edukacyjnym w kontekście dokumentów oświatowych oraz treści kształcenia z wcześniejszych etapów edukacyjnych,
- planowanie i organizowanie procesu dydaktycznego na lekcjach języka polskiego na poziomie liceum i technikum z uwzględnieniem rozmaitych kontekstów, integracji międzyprzedmiotowej, syntezy sztuk, zróżnicowania stanowisk naukowo-badawczych oraz z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- typy i modele lekcji języka polskiego na III etapie edukacyjnym; tradycyjne i nowoczesne metody nauczania; uwarunkowania wyboru instrumentarium metodycznego w społeczeństwie informacyjnym,
- metody i techniki usprawniania komunikacji z uczniem,
- rola analogowych i cyfrowych zasobów edukacyjnych w liceum i technikum (podręczniki, czasopisma polonistyczne, repetytoria, platformy edukacyjne, repozytoria cyfrowe, blogi oświatowe i inne materiały dydaktyczne do nauki języka polskiego),
- rodzaje i funkcje oceniania; formy ewaluacji; ocenianie ucznia jako proces wspierania jego edukacyjnego rozwoju; edukacyjna wartość dodana jako efekt współpracy z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły i ekspertami w zakresie doskonalenia warsztatu pracy,
- style i techniki pracy z uczniem; nauczanie zespołowe i interdyscyplinarne; rozwój metapoznania; motywowanie do kreatywnej współpracy na „godzinach polskiego”, szczególnie podczas analizy i interpretacji tekstów literackich oraz tekstów ikonicznych,
- metody i techniki usprawniania komunikacji z uczniem; tworzenie podstaw dialogu edukacyjnego w klasie szkolnej i podczas zajęć pozalekcyjnych; rozwijanie postaw społecznych i etycznych uczniów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna treść podstawowych dokumentów oświatowych (zwłaszcza podstawy programowej do języka polskiego) i potrafi wykorzystać je w praktyce zawodowej,
- umie trafnie rozpoznać czynniki warunkujące efektywność kształcenia polonistycznego w liceum oraz tworzyć sprzyjające środowisko edukacyjne z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych (ze szczególnym uwzględnieniem technologii informacyjno-komunikacyjnych),
- potrafi zaplanować pracę na lekcjach języka polskiego w liceum z uwzględnieniem zindywidualizowanego wspomagania rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości,
- zna zasady współpracy z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły i ekspertami w zakresie doskonalenia swojego warsztatu pracy i potrafi je stosować w projektowanych działaniach praktycznych,
- potrafi dobierać formy pracy i metody kształcenia właściwe dla specyfiki przedmiotu, potrzeb ucznia i programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły, z uwzględnieniem działań innowacyjnych,
- umie przeprowadzić diagnozę, kontrolę i ocenę działań edukacyjnych ucznia oraz motywować go do samorozwoju,
- potrafi zaprojektować lekcję, cykl lekcji, projekt edukacyjny, samodzielnie stworzyć plan wynikowy i inne narzędzia edukacyjne, korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych, zaplanować formy indywidualnych ścieżek kształcenia,
- potrafi zapoznać ucznia z interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzą o świecie, z odwołaniami do syntezy sztuk, kodów różnych sztuk; potrafi - motywować uczniów do lektury różnych tekstów w ich warstwie semiotycznej i semantycznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): studentka/student bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych; potrafi przygotować konspekty/scenariusze/projekty lekcji w pełni poprawne pod względem metodycznym i językowym, z wyraźnymi śladami inwencji twórczej (uruchomienie kontekstów, ciekawa struktura lekcji, bogate materiały); umie zaprojektować lekcję języka polskiego, uwzględniając poziom klasy, poprawną metodycznie (dobór metod i form pracy, sposób formułowania tematu, forma sprawdzania umiejętności), spójną (logiczne następstwo poszczególnych ogniw lekcji), posiada umiejętność samooceny oraz dyskusji na temat koncepcji lekcji i jej realizacji; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć w sposób prawidłowy, zgodnie z wymaganiami metodycznymi, merytorycznymi i językowymi; aktywnie uczestniczy w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): studentka/student dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych, ale z nielicznymi błędami i pominięciami; potrafi przygotować prawidłowe konspekty/scenariusze/projekty lekcji pod względem metodycznym i językowym, w których zdarzają się sporadyczne usterki (np. schematyczny sposób redagowania tematu, błędne zapisy w zestawie metod i celów szczegółowych); umie zaprojektować lekcję poprawną i spójną, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność budzą nieliczne zastrzeżenia; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na dobrym poziomie metodycznym, merytorycznym i językowym, ale przedłożone prace w niewielkim stopniu wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): studentka/student zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury na poziomie zadowalającym oraz potrafi je wdrożyć w stopniu dostatecznym podczas realizacji zadań praktycznych (Studentka/Student jest mało samodzielny w wymiarze praktycznym); potrafi przygotować poprawne konspekty/scenariusze/projekty lekcji pod względem metodycznym i językowym, jednak zachowuje jedynie podstawową strukturę konspektu i innych form zapisu lekcji; umie zaprojektować lekcję poprawną, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność budzą szereg zastrzeżeń; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, stosunkowo licznych uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; jest aktywna/y na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej.
Kryteria oceniania:
- ocena poziomu merytorycznego i metodycznego zadań praktycznych (wykonywanych w ramach zajęć) i zaliczeniowych,
- ocena znajomości zagadnień z zakresu treści kształcenia i literatury przedmiotu (egzamin teoretyczny),
- ocena umiejętności przeprowadzenia lekcji języka polskiego (egzamin praktyczny).
Literatura
Zalecana literatura:
Podstawa programowa [www.men.gov.pl], informatory egzaminacyjne [www.cke.edu.pl], aktualne podręczniki.
Bobiński Witold, Szkolna analiza i interpretacja filmu – konkretnego dzieła, w: Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej, Kraków 2016.
Bortnowski Stanisław, Gry z poezją, w: Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2011.
Chrząstowska Bożena, Funkcja wiedzy historycznoliterackiej, w: Innowacje i metody. Tom I: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Chrząstowska Bożena, Wójtowicz Agata, Umiejętności odbioru dzieła sztuki, w: Innowacje i metody. Tom 1: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Gromadzka Beata, Obraz i słowo w tradycji i współczesności dydaktyki polonistycznej, w: Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Poznań 2009.
Janus-Sitarz Anna, „Nie ma rozpusty niż myślenie…”. Teksty filozoficzne w edukacji polonistycznej, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Kaniewski Jerzy, Kompetencje lekturowe uczniów szkoły średniej, w: Od czytania do pisania. Interpretacja tekstu literackiego w szkole średniej, Poznań 2002.
Kowalikowa Janina, Różne aspekty mówienia o wartościach i wartościowania w ramach kształcenia językowego w szkole, w: Wartościowanie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2008.
Labuda Wit Aleksander, Wprowadzenie, w: Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, cz. I, red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.
Latoch-Zielińska Małgorzata, Lektura szkolna w Sieci, w: Teksty kultury w szkole, red. B. Myrdzik, L. Tymiakin, Lublin 2008.
Madejowa Maria, Kultura języka polskiego (zarys problematyki), w: Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz i E. Nowak, Kraków 2014.
Myrdzik Barbara, O roli tradycji w szkolnym dialogu z tekstami literackimi, w: Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Nowak Ewa, Stworzyć tekst, czyli rozwijanie i doskonalenie uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej, w: Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
Pilch Anna, Integracje metodyczne oraz Tekst w przestrzeni multimediów¸ w: Formy wyobraźni. Poeci przed obrazami wielkich mistrzów, Kraków 2010.
Rusek Marta, Oswajanie obcości i dostrzeganie różnicy. O arcydziełach na lekcjach polskiego – na przykładzie „Wesela”, w: Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2010.
Uryga Zenon, Metody kształcenia literackiego związane z lekturą, w: Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Uryga Zenon, Polonistyczne czytanie obrazów, w: Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007.
Włodarczyk Anna, Ikoniczność tekstów kultury – sposoby kształcenia kompetencji interpretacyjnych w dydaktyce polonistycznej, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Kraków 2015.
Wysłouch Seweryna, Filmowe konteksty polonistycznej edukacji, w: Konteksty polonistycznej edukacji, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998.
Żurek Sławomir Jacek, Ikonografia i literatura. O nowej maturze ustnej z języka polskiego (2015), w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Kraków 2015.
+ inne pozycje bibliograficzne wskazane przez Prowadzącego podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: