Dydaktyka języka polskiego cz. 2 03-DJP-r1PFDU-E
Treść programowa dla przedmiotu:
- dominanty kształcenia polonistycznego w liceum: kształcenie literackie i kulturowe akcentujące aspekty egzystencjalne, związek z dziedzictwem kulturowym i dialog z tradycją, rozwój kompetencji językowej rozumianej jako podstawa rozumienia tekstów oraz sposób komunikowania się ze światem, tworzenie własnych tekstów z uwzględnieniem zasad retoryki, refleksyjny odbiór przekazów medialnych,
- miejsce przedmiotu „język polski” na III etapie edukacyjnym w kontekście dokumentów oświatowych oraz treści kształcenia z wcześniejszych etapów edukacyjnych,
- planowanie i organizowanie procesu dydaktycznego na lekcjach języka polskiego na poziomie liceum i technikum z uwzględnieniem rozmaitych kontekstów, integracji międzyprzedmiotowej, syntezy sztuk, zróżnicowania stanowisk naukowo-badawczych oraz z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- typy i modele lekcji języka polskiego na III etapie edukacyjnym. tradycyjne i nowoczesne metody nauczania; uwarunkowania wyboru instrumentarium metodycznego w społeczeństwie informacyjnym; metody i techniki usprawniania komunikacji z uczniem.
- rola analogowych i cyfrowych zasobów edukacyjnych w liceum i technikum (podręczniki, czasopisma polonistyczne, repetytoria, platformy edukacyjne, repozytoria cyfrowe, blogi oświatowe i inne materiały dydaktyczne do nauki języka polskiego),
- rodzaje i funkcje oceniania; formy ewaluacji; ocenianie ucznia jako proces wspierania jego edukacyjnego rozwoju; edukacyjna wartość dodana jako efekt współpracy z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły i ekspertami w zakresie doskonalenia warsztatu pracy,
- style i techniki pracy z uczniem; nauczanie zespołowe i interdyscyplinarne; rozwój metapoznania; motywowanie do kreatywnej współpracy na „godzinach polskiego”, szczególnie podczas analizy i interpretacji tekstów literackich oraz tekstów ikonicznych,
- metody i techniki usprawniania komunikacji z uczniem; tworzenie podstaw dialogu edukacyjnego w klasie szkolnej i podczas zajęć pozalekcyjnych; rozwijanie postaw społecznych i etycznych uczniów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna treść podstawowych dokumentów oświatowych (zwłaszcza podstawy programowej do języka polskiego) i potrafi wykorzystać je w praktyce zawodowej,
- umie trafnie rozpoznać czynniki warunkujące efektywność kształcenia polonistycznego w liceum oraz tworzyć sprzyjające środowisko edukacyjne z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych (ze szczególnym uwzględnieniem technologii informacyjno-komunikacyjnych),
- potrafi zaplanować pracę na lekcjach języka polskiego w liceum z uwzględnieniem zindywidualizowanego wspomagania rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości,
- zna zasady współpracy z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły i ekspertami w zakresie doskonalenia swojego warsztatu pracy i potrafi je stosować w projektowanych działaniach praktycznych,
- potrafi dobierać formy pracy i metody kształcenia właściwe dla specyfiki przedmiotu, potrzeb ucznia i programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły, z uwzględnieniem działań innowacyjnych,
- umie przeprowadzić diagnozę, kontrolę i ocenę działań edukacyjnych ucznia oraz motywować go do samorozwoju,
- potrafi zaprojektować lekcję, cykl lekcji, projekt edukacyjny, samodzielnie stworzyć plan wynikowy i inne narzędzia edukacyjne, korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych, zaplanować formy indywidualnych ścieżek kształcenia,
- potrafi zapoznać ucznia z interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzą o świecie, z odwołaniami do syntezy sztuk, kodów różnych sztuk; potrafi motywować uczniów do lektury różnych tekstów w ich warstwie semiotycznej i semantycznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): studentka/student bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych;potrafi przygotować konspekty/scenariusze/projekty lekcji w pełni poprawne pod względem metodycznym i językowym, z wyraźnymi śladami inwencji twórczej (uruchomienie kontekstów, ciekawa struktura lekcji, bogate materiały); umie zaprojektować lekcję języka polskiego, uwzględniając poziom klasy, poprawną metodycznie (dobór metod i form pracy, sposób formułowania tematu, forma sprawdzania umiejętności), spójną (logiczne następstwo poszczególnych ogniw lekcji), posiada umiejętność samooceny oraz dyskusji na temat koncepcji lekcji i jej realizacji; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć w sposób prawidłowy, zgodnie z wymaganiami metodycznymi, merytorycznymi i językowymi; aktywnie uczestniczy w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): studentka/student dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych, ale z nielicznymi błędami i pominięciami; potrafi przygotować prawidłowe konspekty/scenariusze/projekty lekcji pod względem metodycznym i językowym, w których zdarzają się sporadyczne usterki (np. schematyczny sposób redagowania tematu, błędne zapisy w zestawie metod i celów szczegółowych); umie zaprojektować lekcję poprawną i spójną, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność budzą nieliczne zastrzeżenia; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na dobrym poziomie metodycznym, merytorycznym i językowym, ale przedłożone prace w niewielkim stopniu wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): studentka/student zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury na poziomie zadowalającym oraz potrafi je wdrożyć w stopniu dostatecznym podczas realizacji zadań praktycznych (Studentka/Student jest mało samodzielny w wymiarze praktycznym); potrafi przygotować poprawne konspekty/scenariusze/projekty lekcji pod względem metodycznym i językowym, jednak zachowuje jedynie podstawową strukturę konspektu i innych form zapisu lekcji; umie zaprojektować lekcję poprawną, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność budzą szereg zastrzeżeń; realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, stosunkowo licznych uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; jest aktywna/y na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się:
- ocena poziomu merytorycznego i metodycznego zadań praktycznych (wykonywanych w ramach zajęć) i zaliczeniowych,
- ocena znajomości zagadnień z zakresu treści kształcenia i literatury przedmiotu (egzamin teoretyczny),
- ocena umiejętności przeprowadzenia lekcji języka polskiego (egzamin praktyczny).
Literatura
Zalecana literatura:
Podstawa programowa [www.men.gov.pl], informatory egzaminacyjne [www.cke.edu.pl], aktualne podręczniki.
Bobiński Witold, Szkolna analiza i interpretacja filmu – konkretnego dzieła, w: Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej, Kraków 2016.
Bortnowski Stanisław, Gry z poezją, w: Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2011.
Chrząstowska Bożena, Funkcja wiedzy historycznoliterackiej, w: Innowacje i metody. Tom I: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Chrząstowska Bożena, Wójtowicz Agata, Umiejętności odbioru dzieła sztuki, w: Innowacje i metody. Tom 1: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Gromadzka Beata, Obraz i słowo w tradycji i współczesności dydaktyki polonistycznej, w: Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Poznań 2009.
Janus-Sitarz Anna, „Nie ma rozpusty niż myślenie…”. Teksty filozoficzne w edukacji polonistycznej, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Kaniewski Jerzy, Kompetencje lekturowe uczniów szkoły średniej, w: Od czytania do pisania. Interpretacja tekstu literackiego w szkole średniej, Poznań 2002.
Kowalikowa Janina, Różne aspekty mówienia o wartościach i wartościowania w ramach kształcenia językowego w szkole, w: Wartościowanie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2008.
Labuda Wit Aleksander, Wprowadzenie, w: Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, cz. I, red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.
Latoch-Zielińska Małgorzata, Lektura szkolna w Sieci, w: Teksty kultury w szkole, red. B. Myrdzik, L. Tymiakin, Lublin 2008.
Madejowa Maria, Kultura języka polskiego (zarys problematyki), w: Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz i E. Nowak, Kraków 2014.
Myrdzik Barbara, O roli tradycji w szkolnym dialogu z tekstami literackimi, w: Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Nowak Ewa, Stworzyć tekst, czyli rozwijanie i doskonalenie uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej, w: Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
Pilch Anna, Integracje metodyczne oraz Tekst w przestrzeni multimediów¸ w: Formy wyobraźni. Poeci przed obrazami wielkich mistrzów, Kraków 2010.
Rusek Marta, Oswajanie obcości i dostrzeganie różnicy. O arcydziełach na lekcjach polskiego – na przykładzie „Wesela”, w: Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2010.
Uryga Zenon, Metody kształcenia literackiego związane z lekturą, w: Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Uryga Zenon, Polonistyczne czytanie obrazów, w: Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007.
Włodarczyk Anna, Ikoniczność tekstów kultury – sposoby kształcenia kompetencji interpretacyjnych w dydaktyce polonistycznej, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Kraków 2015.
Wysłouch Seweryna, Filmowe konteksty polonistycznej edukacji, w: Konteksty polonistycznej edukacji, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998.
Żurek Sławomir Jacek, Ikonografia i literatura. O nowej maturze ustnej z języka polskiego (2015), w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Kraków 2015.
+ inne pozycje bibliograficzne wskazane przez Prowadzącego podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: